P: Jednym z elementów strategii .Grow jest nowe podejście do usług hurtowych. Dlaczego te usługi stały się obecnie ważniejsze dla Orange Polska?
Można powiedzieć, że złożyły się na to dwa elementy: podaż infrastruktury i popyt na nią. Jesteśmy największym infrastrukturalnym operatorem telekomunikacyjnym w Polsce, z udziałem w rynku na poziomie około 40%. To jedna z konsekwencji bycia w przeszłości operatorem narodowym oraz efekt olbrzymich inwestycji w sieć światłowodową w ostatnich siedmiu latach. Na topologię naszej sieci składa się około 53 tys. km kanalizacji kablowej oraz 15 tys. km światłowodowej sieci szkieletowej, 92 tys. km światłowodowej sieci agregacyjnej i ponad 82 tys. km światłowodowej sieci dostępowej. A wszystkie te wielkości stale rosną. Sieć dostępowa jest budowana w coraz większym stopniu w technologii światłowodowej, podczas gdy udział łączy miedzianych systematycznie maleje. Oferując tę infrastrukturę innym operatorom, zwiększymy stopień jej wykorzystania – a im bardziej będzie wykorzystywana, tym większy zwrot osiągniemy z zainwestowanego kapitału. Udostępniając naszą infrastrukturę innym operatorom unikamy także dublowania przez nich istniejących zasobów, co wpisuje się w założenia Dyrektywy Kosztowej Komisji Europejskiej.
Z drugiej strony, dostrzegamy, że inni operatorzy mogą być potencjalnie zainteresowani naszą infrastrukturą. Do zwiększenia tego zainteresowania będzie się przyczyniać rozwój rynku szybkiego dostępu do internetu, wchodzenie nowych podmiotów na rynek konwergentny oraz budowa mobilnych sieci 5G (po rozdzieleniu nowych częstotliwości). Sieć 5G nie będzie skutecznie funkcjonować bez światłowodów. Ponieważ będzie wykorzystywać większą liczbę stacji bazowych i urządzeń radiowych, jej szkielet będzie w jeszcze większym stopniu oparty na kablu niż w przypadku sieci 4G. Z tego powodu, infrastruktura światłowodowa jest niezbędna, żeby w pełni wykorzystać zalety technologii 5G.
Istotne znaczenie dla całości obrazu ma nasza silna pozycja na rynku detalicznym. W ostatnich kilku latach przedstawiliśmy oferty detaliczne, które cieszą się dużą popularnością wśród klientów. Dysponujemy zatem narzędziami, żeby skutecznie konkurować o klientów detalicznych także po udostępnieniu infrastruktury innym operatorom. Poprzez to podejście pokazujemy, że ci operatorzy nie są dla nas wyłącznie konkurentami, ale również ważnymi partnerami biznesowymi.