P: Na czym polega cyfryzacja?
Ten termin ma różne znaczenie w poszczególnych gałęziach gospodarki, ale zasadniczym wspólnym mianownikiem jest po pierwsze: szybki dostęp do internetu, a po drugie: migracja danych oraz całych systemów i aplikacji do internetowych usług chmurowych. Niesie to szereg korzyści, takich jak elastyczność, sprawność i skalowalność działalności – a to wszystko przy niższych kosztach, pomimo wymaganych na początku inwestycji. Trzecim filarem cyfryzacji jest rozwój analityki danych i sztucznej inteligencji. Połączenie technologii 5G oraz rozwiązań z zakresu Internetu Rzeczy i sztucznej inteligencji będzie w przyszłości kluczem do automatyzacji procesów przemysłowych i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.
P: W jaki sposób wspieramy klientów w procesie cyfryzacji?
Mając bardzo mocną pozycji w usługach łączności (dzięki masowym inwestycjom w sieć światłowodową) oraz kompetencje w obszarze ICT (osiągnięte organicznie i poprzez przejęcia), jesteśmy jedyną firmą w Polsce, która jest w stanie dostarczyć przedsiębiorstwom z każdej branży kompleksowe rozwiązania umożliwiające transformację cyfrową. Nasza oferta obejmuje rozwiązania chmurowe, infrastrukturę i cyberbezpieczeństwo, realizowane w modelu zintegrowanym, oraz oprogramowanie i aplikacje. Bardzo ważnym czynnikiem w umocnieniu naszej pozycji było nabycie spółek BlueSoft i Craftware. Pozwoliło to nam skorzystać z dynamicznych wzrostów – związanych z przyspieszeniem spowodowanym przez pandemię – na rynkach oprogramowania i aplikacji oraz systemów CRM. W 2021 roku, w obu tych spółkach wzrost przychodów przekroczył 25%.
P: Jak 5G może w przyszłości zmienić rynek biznesowy?
Poprzednie generacje technologii komórkowych (3G i 4G) wpłynęły na rynek biznesowy, ale przede wszystkim zrewolucjonizowały rynek konsumencki, umożliwiając przesyłanie zdjęć i oglądanie filmów. Wydaje się, że 5G radykalnie zmieni sytuację głównie na rynku biznesowym.
P: Co decyduje o odmienności tej technologii?
Oprócz większych szybkości, chodzi o znacznie niższe opóźnienie w sieci (czas wymagany do nawiązania komunikacji między dwoma urządzeniami) oraz znacznie większą pojemność. To drugie oznacza, że do sieci będzie można jednocześnie podłączyć znacznie więcej urządzeń – nawet do miliona obiektów na 1 m2. To dziesięć razy więcej niż w technologii 4G. Te dwa czynniki łącznie mają krytyczne znaczenie dla otwarcia całkowicie nowych zastosowań dla przedsiębiorstw z wielu branż. Kolejną wyjątkową cechą jest segmentacja sieci, która umożliwia przypisanie segmentu pasma komórkowego do określonego zastosowania w konkretnym zakładzie konkretnego klienta. To oznacza, że sieć mobilna będzie mogła być wykorzystywana nie tylko publicznie, ale również „prywatnie”. Wdrażanie 5G będzie oddziaływać synergicznie na rozwój takich technologii jak uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja (AI), wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR/AR) czy analityka dużych zbiorów danych. Innym ważnym elementem są rozwiązania chmurowe. Sieć 5G będzie współistnieć z systemami i usługami przesuniętymi do chmury – ten proces postępuje coraz szybciej w polskich przedsiębiorstwach.
P: Co to oznacza dla firm?
Otwiera to szeroką paletę nowych możliwości, które moim zdaniem będą się odsłaniać jeszcze przez wiele lat. Nie jest przesadą stwierdzenie, że będzie to rewolucja. Dotyczy to zarówno sektora prywatnego jak i publicznego. Technologia 5G pozwoli na tworzenie ekosystemów rozwiązań cyfrowych dla transformacji biznesowej zwanych sieciami kampusowymi. Z tej możliwości skorzysta zapewne wiele branż, ale największy potencjał dostrzegamy w realizacji koncepcji Przemysłu 4.0 w takich obszarach jak centra logistyczne, porty czy rafinerie. Chociaż korzyści z tych rozwiązań odniesie wiele gałęzi przemysłu, to szczególnie duży potencjał dotyczy procesów przemysłowych związanych z magazynowaniem i logistyką. Będzie postępować automatyzacja produkcji, a ponieważ roboty będą się komunikować ze sobą, to procesy produkcyjne staną się jeszcze efektywniejsze. Monitorowanie i analiza danych generowanych w trakcie tak zorganizowanej produkcji będą znacznie dokładniejsze i będą prowadzone w czasie rzeczywistym. To poprawi kontrolę jakości, zarządzanie łańcuchem dostaw i obsługę zapobiegawczą, a tym samym znacznie zwiększy wydajność i podniesie konkurencyjność na rynku. Co szczególnie istotne, taki prywatny ekosystem gwarantuje bezpieczeństwo sieci, gdyż jej elementy są odseparowane, umieszczone na terenie danego przedsiębiorstwa i wykorzystywane wyłącznie do celów wewnętrznych.