Uwolnienie potencjału poprzez cyfryzację – ale budowaną wokół ludzi…
Aby wspierać klientów w rozwoju w realiach cyfrowego świata, sami musimy się stać bardziej cyfrowi. Naszym celem jest osiągnięcie pozycji najbardziej cyfrowego operatora w Polsce. Jako pierwsza spółka z Grupy Orange, powołaliśmy dyrektora ds. digitalizacji. Nowo utworzona jednostka organizacyjna pełni rolę centrum kompetencji, współpracując ze wszystkimi innymi działami i świadcząc na ich rzecz usługi. Dysponujemy znacznymi aktywami i doświadczeniem, na których możemy budować. Na przykład, nasza w pełni cyfrowa oferta Flex to całkowicie wyjątkowe rozwiązanie na polskim rynku; podobnie jak bot głosowy Max, który rozwiązuje proste sprawy zgłaszane przez klientów.
Przy projektowaniu Maxa wykorzystaliśmy do obsługi klientów rozwiązania oparte na przetwarzaniu dużych zbiorów danych (ang. big data – BD) i sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence – AI). Analiza dużych zbiorów danych pozwala nam lepiej pozycjonować i dostosowywać oferty dla konkretnych klientów, co między innymi przekłada się na większą lojalność. Narzędzia BD i AI mogą być również wykorzystywane do zarządzania sieciami i planowania ich rozwoju. Zastosowanie sztucznej inteligencji do diagnostyki sieci w oparciu o analizę danych o jej zachowaniu pomaga zapobiegać awariom. Może także wspierać procesy inwestycyjne, pomagając w wyborze konkretnych lokalizacji do rozbudowy sieci na podstawie analizy rzeczywistego ruchu i potrzeb klientów. Chcemy wejść z tymi rozwiązaniami na rynek, żeby jeszcze bardziej zwiększyć monetyzację potencjału, jaki tkwi w obszarze BD i AI.
Dążymy do tego, aby do końca 2024 roku jedna czwarta transakcji sprzedażowych oraz trzy czwarte kontaktów związanych z obsługą klientów było realizowanych przez kanały cyfrowe. To duży krok w kierunku podniesienia efektywności: automatyzacji załatwiania rutynowych spraw, a także ułatwienia i usprawnienia kontaktów z Orange oraz lepszego dostosowania ich do potrzeb klientów – w każdym miejscu, gdzie się znajdują, i o każdej porze, kiedy chcą nawiązać kontakt.
Jednocześnie, jesteśmy świadomi, że nie każdy klient będzie chciał załatwiać wszystkie sprawy z Orange przez internet. Dlatego nastawiamy się na wielokanałowość, która ułatwia rozpoczęcie sprawy przez internet, a następnie dokończenie jej przez telefon lub w salonie, z pomocą innego człowieka. Wiemy bowiem, że relacje opierają się na empatii i towarzyszeniu – których nie da się symulować sztuczną inteligencją. Ta potrzeba kontaktu z ludźmi to kolejna rzecz, która w całej pełni ujawniła się w czasie pandemii koronawirusa. Chcemy zatem stawać się coraz bardziej cyfrowi, ale wiemy, że cyfryzacja może być skutecznie budowana tylko wokół ludzi.
Zwrot ku cyfrowemu doświadczeniu klientów
…oraz uproszczenie portfela aktywów
Aby w pełni uwolnić potencjał, musimy również w dalszym ciągu upraszczać procesy oraz koncentrować się na budowaniu silnych fundamentów na przyszłość. Musimy zrobić miejsce dla transformacji cyfrowej. Będzie się to wiązać z wygaszaniem i stopniowym zastępowaniem starszych technologii dostępowych: 3G (do końca 2024 roku) i łączy miedzianych. Ich miejsce zajmą sieci mobilne i stacjonarne nowej generacji, co podniesie efektywność i ograniczy koszty utrzymania w porównaniu do starszych systemów. To samo dotyczy naszego portfela nieruchomości – będziemy w tym obszarze kontynuować realizację przyjętej strategii.