Przychody w 2021 roku wyniosły 11 928 mln zł i w ujęciu rocznym zwiększyły się o 420 mln zł, tj. 3,6%. Dynamika wzrostu znacząco przyspieszyła względem 2020 roku, kiedy przychody wzrosły o 0,9% rok-do-roku.
Głównym motorem wzrostu są nasze kluczowe usługi telekomunikacyjne, czyli konwergencja oraz usługi wyłącznie komórkowe i wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego. Łączne przychody z tej grupy usług wzrosły o 6,7% rok-do-roku (w porównaniu do wzrostu o 2,9% w 2020 roku) i poprawiły się we wszystkich kategoriach. Jednak głównym motorem wzrostu była konwergencja, z której przychody wzrosły o 15%. Źródłem poprawy jest ciągły wzrost bazy klientów oraz rosnący średni przychód na klienta (ARPO), wynikający głównie z podwyżek cen oraz zwiększającego się udziału klientów sieci światłowodowej, którzy generują najwyższe ARPO. Przychody z usług wyłącznie komórkowych zanotowały wzrost po raz pierwszy jako kategoria w tym układzie raportowania, rosną o 3,1%. Wynikało to głównie ze wzrostu bazy klientów usług abonamentowych oraz poprawy w zakresie ARPO. Baza klientów, pomimo częściowej migracji tych usług do konwergencji, rośnie dzięki klientom biznesowym oraz markom Nju Mobile i Flex. Wskaźnik ARPO z usług abonamentowych wzrósł o ponad 1% (po wcześniejszych spadkach), do czego pozytywnie przyczyniły się nasza strategia budowania wartości oraz częściowa odbudowa przychodów z roamingu po wcześniejszych spadkach wynikających z pandemii koronawirusa.
W usługach IT i integracji utrzymała się bardzo silna dynamika wzrostu przychodów, na poziomie 19%, co było wynikiem zarówno wzrostu organicznego jak i nabycia spółki Craftware pod koniec 2020 roku.
W drugiej połowie roku na ewolucję przychodów negatywnie wpłynęły regulacyjne obniżki stawek za zakańczanie połączeń zarówno w sieci stacjonarnej (FTR) jak i mobilnej (MTR). Stawka FTR spadła o ok. 60%, a MTR – o 30%. Spowodowało to ubytek przychodów w wysokości około 170 mln zł i przyczyniło się do spadku całkowitych przychodów hurtowych w 2021 roku o 10%.
Na dynamikę przychodów w 2021 roku wpłynęły również następujące czynniki:
- Wzrost pozostałych przychodów o prawie 34%, dzięki wyższemu wolumenowi odsprzedaży energii elektrycznej w stosunku do 2020 roku;
- Dalszy strukturalny spadek przychodów z tradycyjnej telefonii głosowej (o 15% rok do roku);
- Wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu o 8% w wyniku częściowej odbudowy popytu na smartfony.
* Usługi hurtowe bez stacjonarnych oraz bez przychodów z połączeń międzyoperatorskich
** Wyłącznie wąskopasmowe + stacjonarne hurtowe bez światłowodu + przychody z połączeń międzyoperatorskich