Raport roczny 2021

Pytania do Jacka Kunickiego, Członka Zarządu Orange Polska ds. Finansów

P: Wzrost EBITDAaL o prawie 6% w 2021 roku to naprawdę duże osiągnięcie. Jak udało się osiągnąć tak wysoką dynamikę wzrostu?

Istotnie, nasze wyniki za 2021 rok były bardzo dobre we wszystkich obszarach, a wzrost EBITDAaL o prawie 6% to wybitne osiągnięcie. Jednak warto zauważyć, że 2021 to już czwarty kolejny rok, w którym osiągamy wzrost rentowności operacyjnej. To oznacza, że nasz wzrost jest stabilny. W 2019 roku, wzrost wyniósł prawie 4%, więc ubiegłoroczna dynamika wpisuje się w ogólny trend. Ponadto, do wyższego wzrostu przyczyniła się również w pewnym stopniu niska baza porównawcza w 2020 roku, kiedy musieliśmy utworzyć określone rezerwy w związku z pandemią koronawirusa.

Obecna dynamika wzrostu jest naturalną konsekwencją szeregu działań strategicznych, podjętych przez nas ubiegłych latach, które teraz przynoszą owoce. Wśród nich należy wymienić rozbudowę na dużą skalę sieci światłowodowej, strategię ukierunkowaną na wartość w usługach konwergentnych i mobilnych, inteligentne poszerzanie kompetencji w usługach teleinformatycznych o wartości dodanej na rynku biznesowym oraz ogromną transformację kosztów. Szczególnie cieszy mnie to, że ubiegłoroczny wzrost po raz pierwszy wynikał ze wzrostu przychodów, a nie tylko oszczędności kosztowych – jak miało to miejsce w poprzednich latach.

Biorąc pod uwagę bardzo dobre wyniki za 2021 rok, jestem przekonany, że możemy osiągnąć wszystkie cele finansowe określone w strategii .Grow, pomimo oczywistych wyzwań, z jakimi musimy się mierzyć w 2022 roku.

P: Skoro mowa o wyzwaniach, to jak na poziom kosztów Orange Polska w 2022 roku wpłynie inflacja?

Inflacja w Polsce jest najwyższa od ponad 20 lat, a sytuacja nadal pozostaje dynamiczna ze względu na wojnę na Ukrainie. Naturalnie, takie otoczenie znacząco wpłynie na nasze koszty operacyjne w tym roku.

W 2022 roku, ten wpływ jest przede wszystkim widoczny w kosztach energii elektrycznej. Obecne ceny na rynku spot są ponad dwa razy wyższe od zrealizowanych w 2021 roku. Do końca 2021 roku zabezpieczyliśmy około połowy zapotrzebowania na energię na 2022 rok po cenach znacznie wyższych niż zrealizowane za 2021 rok, ale znacznie niższych od dostępnych na rynku spot w końcówce roku. Na średnią cenę energii pozytywnie wpływa znacznie tańsza energia ze źródeł odnawialnych, która powinna pokryć około 10% naszego tegorocznego zapotrzebowania.

Większość naszych umów najmu infrastruktury telekomunikacyjnej, salonów sprzedaży i powierzchni biurowych jest indeksowana inflacją z poprzedniego roku, co dodatkowo przełoży się na wyższe koszty w 2023 roku. Podobnie, koszty zewnętrznych usług doradczych, wsparcia technicznego i obsługi klienta będą poddane presji inflacyjnej.

Innym obszarem poddanym presji inflacyjnej są oczywiście wynagrodzenia. Wraz z partnerami społecznymi uzgodniliśmy wysokość podwyżek płac w latach 2022-2023. Wynagrodzenia w Orange Polska są na poziomie rynkowym, co systematycznie monitorujemy. Od wielu lat stale je podwyższamy, niekiedy powyżej stopy inflacji. W tym kontekście, uzgodniona wielkość podwyżek na poziomie 4% rocznie wpisuje się w długofalową politykę wynagrodzeń i konstruktywny dialog z partnerami społecznymi.

P: Jakie są możliwości przeniesienia wyższych kosztów na klientów?

Od lat w strategii komercyjnej kierujemy się tworzeniem wartości, zmieniając taryfy kluczowych usług w formule „więcej za więcej”. Będziemy nadal aktywnie realizować strategię ukierunkowaną na wartość, mając w pamięci, że ze względu na abonamentowy charakter naszych usług – co okazało się bardzo korzystne w trudnym czasie ograniczeń pandemicznych w latach 2020- 2021 – potrzeba więcej wysiłku, by dostosować się do otoczenia inflacyjnego. Inflacja i osłabienie złotówki powodują również wzrost cen telefonów komórkowych. Jednak w tym przypadku jesteśmy w stanie szybko reagować i dostosowywać ceny w celu przeniesienia wzrostu kosztów na klientów. Większą elastyczność w podnoszeniu cen mamy także w odniesieniu do usług IT i integracyjnych – co jest bardzo istotne, gdyż w tym obszarze odczuwamy szczególnie dużą presję na koszty wynagrodzeń.

Wyniki wyszukiwania