Raport roczny 2021

Pełen łańcuch wartości w obszarze transformacji cyfrowej dla przedsiębiorstw

Zakładane cele KPI Realizacja
  • Lider w obszarze doradztwa i integracji kompleksowych usług transformacyjnych dla przedsiębiorstw
  • Cyfrowy partner w zakresie bezpieczeństwa, rozwiązań
    chmurowych, infrastruktury IT i sieci
Przychody z usług ICT Przychody z usług ICT
(w mln zł)
2019: 719

2020: 930

2021: 1 094

Integrator i dostawca usług cyfrowych

Orange Polska jest liderem we wszystkich segmentach biznesowych rynku telekomunikacyjnego oraz czołowym graczem na rynku ICT. Realizacja strategii .Grow zapewni nam pozycję lidera w zakresie doradztwa i integracji kompleksowych usług transformacyjnych dla biznesu, umożliwiających przedsiębiorstwom i instytucjom sprawne funkcjonowanie w nowym, cyfrowym świecie. Osiągniemy to dzięki wykorzystaniu naszych kluczowych zasobów, czyli sieci mobilnej i światłowodowej, wzbogaconej o szeroki portfel usług tworzących pełen łańcuch wartości w obszarze transformacji cyfrowej. Kluczową rolę będzie odgrywać dalszy stabilny rozwój naszej spółki Integrated Solutions – trzeciego największego integratora na rynku polskim. A przyśpieszenie osiągniemy monetyzując inwestycje w nowe obszary i kompetencje, czyli spółki BlueSoft i Craftware. Największe wzrosty planujemy w obszarze cyberbezpieczeństwa oraz oprogramowania i aplikacji, korzystając zarówno z doświadczenia spółek zależnych jak i kompetencji budowanych na potrzeby wewnętrzne.

Rok 2021 po raz kolejny przyniósł bardzo dobre wyniki w usługach IT i integracyjnych, co umocniło naszą pozycję jako wiodącego integratora i dostawcy pełnego łańcucha wartości w obszarze transformacji cyfrowej dla przedsiębiorstw w Polsce.

Przychody z usług IT i integracyjnych wzrosły do 1,1 mld zł, tj. o 18% rok-do-roku, do czego przyczyniły się w równym stopniu wzrost organiczny oraz konsolidacja wyników spółki Craftware, przejętej w grudniu 2020 roku). Craftware specjalizuje się w systemach zarządzania relacjami z klientami (CRM), zwłaszcza opartymi na technologii Salesforce. Integracja w ramach Grupy przebiegła bardzo płynnie, a przychody tej spółki jeszcze dynamicznie wzrosły – o 27%, do poziomu prawie 100 mln zł. Bliska współpraca z firmą BlueSoft przyczyniła się do osiągnięcia synergii oraz pozyskania przez Craftware nowych klientów i poszerzenia zakresu działalności. Spółka BlueSoft potwierdziła silną pozycję w obszarze transformacji cyfrowej w branżach finansowej i farmaceutycznej. Ponadto, w 2021 roku spółka stała się ważnym dostawcą usług dla branży sprzedaży detalicznej – przychody z tych usług uległy podwojeniu – która przechodzi dynamiczną transformację w zakresie rozwiązań chmurowych, oprogramowania do zarządzania danymi oraz rozwiązań aplikacyjnych.

Jednocześnie, rok 2021 był znacznie trudniejszy dla działalności integracyjnej ze względu na kryzys na rynku układów scalonych i opóźnienia w dostawach sprzętu komputerowego. Zmusiło to nas do przestawienia działalności na usługi profesjonalne i sprzedaż oprogramowania. Ta zmiana przełożyła się na znacznie niższe niż rok wcześniej przychody ze sprzedaży infrastruktury, a jednocześnie znacznie wyższe przychody ze sprzedaży oprogramowania. W efekcie, łączne przychody Integrated Solutions oraz Orange Polska wzrosły o 4% w 2021 roku.

Ponadto, aktywnie wspieraliśmy przedsiębiorstwa w przejściu na pracę hybrydową oraz cyfryzacji środowiska pracy. Przyczyniło się to do znaczącego wzrostu przychodów w obszarach usług sieciowych i łączności oraz bezpieczeństwa. W ostatnim czasie, wszystkie trzy nasze spółki zależne świadczące usługi IT i integracyjne znalazły się wśród wyróżnionych Diamentami Forbesa 2022.

Przychody z kluczowych obszarów usług ICT (zmiana % w 2021 roku)

Orange-PL_14 Orange-PL_14

OPIS PROJEKTU: Platforma e-usług dla Miasta Stołecznego Warszawy

Urząd Miasta Warszawy, chcąc zapewnić efektywny dostęp do usług kierowanych dla mieszkańców, uruchomił projekt stworzenia Platformy Elektronicznych Usług Miasta (PeUM), gdzie interesariusze, poprzez różne metody uwierzytelnienia, mieliby dostęp do poszczególnych usług znajdujących się na platformie. Platforma miała całkowicie zdigitalizować podejście do świadczenia usług mieszkańcom, pozwalając im na załatwianie spraw urzędowych online w modelu samoobsługowym. W szczególności miała umożliwiać wymianę korespondencji z pracownikami urzędów, opłacanie podatków, wypełnianie różnych formularzy i wniosków, a także – poprzez kartę miejską która miała być jej częścią – dostęp do takich usług jak zakup biletów komunikacji miejskiej, dokonanie opłaty parkingowej, wynajęcie roweru miejskiego czy wypożyczenie książki w bibliotece.

Na bazie opisanych przez Miasto funkcjonalności, Integrated Solutions zbudował kompleksową Platformę e-usług (PeUM) dla Miasta St. Warszawy o nazwie Moja WARSZAWA oraz zapewnia jej opiekę serwisową i utrzymanie w trybie 24/7. Platforma została uruchomiona na prywatnej chmurze obliczeniowej w modelu PaaS, zbudowanej i dostarczonej przez spółkę. Obejmuje ona infrastrukturę baz danych, obliczeniową, kontenerową i bezpieczeństwa, a także scentralizowane narzędzia do monitorowania zdarzeń i wydajności platform i aplikacji.

Dodatkowo, Integrated Solutions stworzył na PeUM Centralną Kartotekę Mieszkańca, która stanowi podstawę do jednolitego systemu obsługi użytkownika jako odbiorcy usług. Moduł uwierzytelniania umożliwia autoryzację użytkownika z Profilem Zaufanym nie tylko w aplikacjach będących w jurysdykcji Urzędu Miasta, ale i innych, takich jak system sprzedaży biletów komunikacji czy systemy Straży Miejskiej. Na portalu mieszkańcy mogą uzyskać dostęp do usług spółek miejskich, tj. instytucji kultury, sportu i oświaty.

Platforma wykorzystuje różnorodne formy integracji, zarówno poprzez szyny usług i danych jak i mikrousługi oraz mechanizmy zarządzania kontenerami aplikacyjnymi, dzięki czemu do systemu PeUM można dodawać kolejne aplikacje usługowe, udostępniając je mieszkańcom. Technologia kontenerowa OKD (Origin Kubernetes Distribution) ułatwia zarządzanie systemami oraz zapewnia pełną skalowalność i niezawodność usług.

Platforma stworzona przez Integrated Solutions realizuje w praktyce podstawowe założenia innowacyjnych e-usług dla nowoczesnego miasta:

  • Usługi są samoobsługowe – w jednym miejscu mieszkańcy, przedsiębiorcy i pozostali użytkownicy mogą znaleźć wiele przydatnych dla siebie usług dostępnych online;
  • Usługi są spersonalizowane – po autoryzacji użytkownik ma dostęp do wszystkich usług i aplikacji, do których jest uprawniony (pojedyncze logowanie);
  • Usługi są otwarte – rozwiązanie technologiczne pozwala administratorom i dostawcom na dodawanie nowych usług do Platformy PeUM na bazie interfejsu REST API.

Dzięki dostarczonemu przez Integrated Solutions rozwiązaniu Miasto Stołeczne Warszawa wyznacza kierunek rozwoju technologicznego, wskazując innym samorządom drogę do transformacji cyfrowej.

Zbudowana przez Integrated Solutions dla Miasta St. Warszawy platforma pokazuje, że nowoczesne rozwiązania informatyczne stają się łatwo skalowalne i proste w obsłudze zarówno na etapie wdrożenia jak i utrzymania, co potwierdził audyt wykonany na zlecenia Urzędu Miasta.

Projekt „Moja Warszawa” znalazł się wśród laureatów konkursu The innovation in political awards 2021, w którym innowacyjność platformy PeUM została doceniona przez międzynarodowe jury złożone z 1032 ekspertów z 25 krajów UE.

Wyniki wyszukiwania