Raport roczny 2021

Nacisk na poprawę efektywności

Zakładane cele KPI Realizacja
Bycie elastyczną i cyfrową organizacją, stale szukającą pola do poprawy efektywności
  • ciągła transformacja kosztów pośrednich
  • optymalizacja i automatyzacja procesów
  • optymalizacja wydatków IT, a także ułatwienie procesu podejmowania inicjatyw komercyjnych, zwłaszcza w przypadku ofert konwergentnych
Koszty pośrednie Koszty pośrednie
(w mln zł)
2019: 3 598

2020: 3 446

2021: 3 553

Chcemy być organizacją sprawną, cyfrową i elastyczną, silnie obecną w internecie i dysponującą wysoce zautomatyzowanymi procesami oraz zdolną do ograniczania kosztów i znajdywania oszczędności w wyniku poprawy efektywności. To podejście znajduje odzwierciedlenie w naszych działaniach komercyjnych i wynikach finansowych.

W 2021 roku utrzymaliśmy skorygowane podejście do strategii komercyjnej: bardziej selektywne i zachowujące równowagę pomiędzy ilością a wartością. W 2018 roku zdecydowaliśmy się na istotne posunięcie, wprowadzając po raz pierwszy w historii podwyżki cen na rynku konsumenckim zgodnie z formułą „więcej za więcej”. To kolejne z serii posunięć służących budowaniu wartości, które w ubiegłych latach obejmowały: obniżenie subsydiów do telefonów, uproszczenie oferty, wygaszanie promocji i bonusów rozwadniających wartość oraz zmiany w poszczególnych planach taryfowych zachęcające klientów do migracji do droższych opcji. W ubiegłym roku kontynuowaliśmy  także optymalizację struktury kanałów sprzedaży.

W ubiegłym roku kontynuowaliśmy kompleksowy program transformacji działalności w celu uproszczenia oraz, gdzie to możliwe, automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych. Pomimo kontynuowania transformacji kosztów, koszty pośrednie zwiększyły się w 2021 roku o 3% w ujęciu rocznym, na co złożyło się kilka kluczowych czynników. Po pierwsze, na koszty pośrednie korzystnie wpłynęła dalsza transformacja kosztów, obejmująca głównie oszczędności na kosztach pracy, kosztach usług zewnętrznych związanych z obsługą klientów i kosztach ogólnego zarządu. Po drugie, porównanie rok-do-roku odzwierciedla korzystny wpływ działań podjętych w 2020 roku przez Zarząd w celu zrównoważenia wpływu pandemii, w tym głównie jednorazowego ograniczenia systemu nagród jubileuszowych, co obniżyło koszty o 64 mln zł. Po trzecie, w 2021 roku zwiększyły się koszty reklamy i promocji, po wcześniejszym spowolnieniu związanym z pandemią w 2020 roku.

10,452

zatrudnionych w Orange Polska Group (-8% względem Grudnia 2020)

Zmniejszenie zatrudnienia w Orange Polska to głównie efekt realizacji Umowy Społecznej zawartej na lata 2020-2021. W ramach tej Umowy, w 2021 roku ze Spółki odeszło 885 osób. Wysokość średniej odprawy dla odchodzących pracowników Orange Polska S.A. wyniosła w ubiegłym roku 93,6 tys. zł. W dniu 7 grudnia 2021 r. Orange Polska zakończył negocjacje z Partnerami Społecznymi w zakresie zapisów nowej Umowy Społecznej, która będzie obowiązywać w latach 2022-2023. Umowa Społeczna na lata 2022-2023 ustala m.in. liczbę odejść dobrowolnych w ciągu najbliższych dwóch lat na poziomie 1400 osób oraz określa pakiet finansowy dla pracowników odchodzących z Orange Polska w ramach tego programu.

Marża bezpośrednia (różnica pomiędzy przychodami a kosztami bezpośrednimi) zwiększyła się o ponad 4%, głównie z powodu bardzo dobrej marży kluczowych usług telekomunikacyjnych oraz usług IT i integracyjnych. Do takiej dynamiki wzrostu przyczyniła się także niska baza porównawcza z 2020 roku, kiedy utworzyliśmy rezerwy związane z pandemią.

Będziemy kontynuować transformację kosztów zgodnie ze strategią .Grow. Te same trendy w zakresie cyfryzacji, które otwierają nam możliwości wzrostu, przyczynią się także do dalszego ograniczania kosztów. Jednocześnie, korzystając ze sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów, podniesiemy jakość obsługi klientów – z korzyścią dla obu stron. Przewidujemy, że presja inflacyjna częściowo zniweluje efekty tych działań; tym niemniej oczekujemy, że przełożą się one na zysk operacyjny na tyle, że wzrośnie marża EBITDAaL.

Wyniki wyszukiwania