Raport roczny 2021

Licencje i regulacje

W celu świadczenia mobilnych usług telekomunikacyjnych potrzebujemy dostępu do częstotliwości radiowych. Zakres pasma, jakim dysponujemy, wpływa na konkurencyjność i jakość świadczonych usług, a w ostatecznym wyniku na doświadczenie klientów. Kwestia ta nabiera szczególnej wagi w świetle ogromnego wzrostu ruchu transmisji danych w sieciach mobilnych.

 

Aby w dalszym ciągu zapewniać klientom najlepsze doświadczenia, musimy stale optymalizować sposób wykorzystania częstotliwości. W 2021 roku zakończyliśmy drugi etap projektu refarmingu. Celem tego etapu było rozszerzenie szerokości pasma LTE 2100 z 10 MHz do 15 MHz poprzez usunięcie pasma nośnego UMTS 2100 o szerokości 5 MHz.
Po zakończeniu projektu, cała dostępna dla Orange szerokość pasma 2100 MHz jest przeznaczona na potrzeby sieci LTE (lub LTE i 5G w modelu DSS), a łączna ilość pasma przeznaczona na te usługi powinna osiągnąć 50 MHz.

Najistotniejszą kwestią jest jednak nabycie zasobów częstotliwości niezbędnych do rozwoju sieci 5G. Przyjmuje się, że do obsługi tej sieci nowej generacji będą wykorzystywane trzy pasma: 3,4-3,8 GHz, 700 MHz i 26 GHz.

Choć rozpoczęta procedura aukcyjna w zakresie 3480-3800 MHz została odwołana w czerwcu 2020 roku, nowa nie została jeszcze ogłoszona. Rozpoczęta na początku 2020 roku
procedura unieważnionej aukcji przewidywała rozdysponowanie czterech rezerwacji, każda po 80 MHz, ważnych przez 15 lat. W aukcji mógł wziąć udział tylko jeden podmiot z każdej grupy kapitałowej. Uczestnik aukcji (bądź jego grupa kapitałowa) musiał się wykazać minimum 1 mld zł inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną w latach 2016-2018 oraz posiadać rezerwację pasma z zakresu 800, 900, 1800, 2100 bądź 2600 MHz (bardzo istotny element ze względu na przewidywany początkowy rozwój sieci 5G w architekturze NSA – ang. Non-Stand Alone). Cena wywoławcza każdego z bloków wynosiła 450 mln zł.

Niedawno regulator zainicjował dyskusję na temat sposobu dystrybucji tzw. „bloku 0” w paśmie 3400-3800 MHz, w szczególności tego, czy mógłby on być efektywnie wykorzystany przez firmy nietelekomunikacyjne na potrzeby prywatnych sieci 5G. Proces dystrybucji bloku 0 jest przedmiotem konsultacji społecznych.

Ze względu na anulowanie aukcji w 2020 roku, Spółka zdecydowała się na wdrożenie w paśmie 2100 MHz mechanizmu dynamicznego przydziału pasma DSS (ang. Dynamic Spectrum Sharing), który pozwala na przydzielanie zasobów usługom 4G bądź 5G w zależności od zapotrzebowania. Na koniec 2021 roku usługi 5G w tym modelu były świadczone klientom Orange Polska w oparciu o ponad 1 700 stacji bazowych.

Orange-PL_3 Orange-PL_3

* Rezerwacja Grupy Cyfrowy Polsat (obecnie Polsat Plus) na ten blok wygasła z końcem 2018 roku.
** Trwają konsultacje społeczne dotyczące przyszłego wykorzystania tego pasma.

(w mln zł) Data nabycia Liczba lat do wygaśnięcia** Wartość bilansowa netto
Na dzień 31 grudnia 2021 Na dzień 31 grudnia 2020
800 MHz 2016 9,1 1 858 2 062
900 MHz 2014 7,5 180 204
1800 MHz 1997 5,6
1800 MHz* 2013 6,0 95 111
2100 MHz 2000 1,0 100 195
2600 MHz 2016 9,1 71 79
Rezerwacje częstotliwości razem 2 304 2 651
* Prawa do częstotliwości na podstawie umów z T-Mobile Polska S.A.
** Pozostały okres użyteczności w latach na dzień 31 grudnia 2021.

Pasmo 700 MHz powinno zostać zwolnione do 30 czerwca 2022 r. Jednak dostępność tego zakresu zależy także od ustaleń międzynarodowych ze wschodnimi sąsiadami Polski, gdzie te częstotliwości są używane na potrzeby telewizji cyfrowej i analogowej, a także radionawigacji (w Rosji). Ponadto, nadal nie został rozstrzygnięty sposób rozdysponowania tego pasma. Nowy pomysł wykorzystania tego pasma jest opisany w zmienionym projekcie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa opublikowanym w październiku 2021 roku. Projekt zawiera przepisy dotyczące powołania Operatora Strategicznej Sieci Bezpieczeństwa (OSSB), utworzenia Spółki Polskie 5G oraz związanego z tym sposobu dystrybucji pasma 700 MHz (metodą przetargu), których część miałaby zostać przyznana OSSB, a część – przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu lub konsorcjum przedsiębiorców. Takie częstotliwości byłyby wykorzystywane w ramach jednej sieci telekomunikacyjnej, tj. ogólnopolskiej sieci hurtowej 5G, której operatorem byłaby spółka Polskie 5G. W 2020 roku UKE przeprowadził konsultacje rynkowe w sprawie perspektyw wykorzystania pasma 26 GHz. Biorąc pod uwagę dostępność urządzeń, ogólny poziom dojrzałości 5G oraz opóźnienie w przydziale pasma C, alokacji bloków w tym paśmie nie należy się spodziewać wcześniej niż w 2023 roku.

Orange Polska aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących planów przyszłej alokacji pasma, wychodząc z inicjatywami mającymi na celu przeprowadzenie szybkiej i skutecznej procedury przydziału częstotliwości na potrzeby sieci 5G.

Wyniki wyszukiwania