- cykliczne spotkania i opracowywanie spraw zgłaszanych do Komisji wszystkimi dostępnymi kanałami;
- stałą współpraca z Dyrektorem Audytu Wewnętrznego oraz Dyrektorem ds. Bezpieczeństwa i Zarządzania Zgodnością;
- spotkania z kierownikami struktur, z których napływały zawiadomienia, w celu lepszego zrozumienia problemu i przedstawienia dalszych rekomendacji.
Zarządzanie etyką i zgodnością
Zarządzanie etyką
Zasady etyczne w Orange Polska
Zasady etyczne w Orange Polska wynikają z konieczności utrzymania standardów etycznych w codziennej działalności biznesowej. Etyczność postępowania to kluczowy element naszej kultury korporacyjnej, który leży u podstaw dobrych relacji Orange Polska z partnerami biznesowymi oraz rynkiem jako całością.
Przyjęte przez Spółkę standardy i wartości są wskazówką dla pracowników w ich wzajemnych kontaktach (zarówno osobistych jak i zawodowych), pomagając im w osiąganiu celów biznesowych i budowaniu właściwych relacji z otoczeniem. Normy etyczne zostały zapisane w Kodeksie ds. Etyki Orange Polska, który stanowi dla pracowników kompendium wiedzy o zasadach etycznego postępowania, jakiego oczekują akcjonariusze, klienci i kontrahenci. Kodeks ds. Etyki Orange Polska opiera się na tych samych zasadach etycznych, które obowiązują w innych spółkach Grupy Orange. Każdy nowy pracownik ma obowiązek zapoznania się z treścią Kodeksu poprzez specjalne szkolenie e-learningowe.
Zadania Komisji ds. Etyki Orange Polska
Komisja ds. Etyki Orange Polska jest ciałem doradczym, które czuwa nad przestrzeganiem norm etycznych w Spółce. Komisja
analizuje na bieżąco wszelkie zgłoszenia dotyczące nieetycznego postępowania, a także edukuje pracowników w zakresie stosowania zasad etyki w miejscu pracy. Do zadań Komisji należy także poszerzanie wiedzy i świadomości pracowników w kwestii podstawowych norm etycznych poprzez e-szkolenia, które prezentują sytuacje, z jakimi pracownicy mogą się zetknąć na co dzień, a także pokazują przykłady właściwego postępowania.
W przypadku podejrzenia naruszenia zasad etyki, pracownicy Orange Polska mogą się łatwo skontaktować z Komisją ds. Etyki poprzez specjalną skrzynkę e-mailową lub anonimowy formularz zgłoszeniowy w intranecie firmowym (*Zapytaj_etyka). Istnieje także możliwość przesłania wiadomości elektronicznej lub listu bezpośrednio do Przewodniczącego Komitetu Audytowego. Wszystkie zgłoszenia są traktowane w sposób poufny.
Działania Komisji Etyki w 2021 roku
- definiowanie nowego podejścia Komisji ds. Etyki do zrządzania systemem etycznym w Orange Polska;
- opublikowanie nowej, bardziej przejrzystej i przyjaznej dla użytkownika strony intranetowej Komisji ds. Etyki;
- przygotowanie do wdrożenie procedury zgłaszania nieprawidłowości oraz wewnętrznej procedury rozpatrywania zgłoszeń przez Komisję Etyki, zgodnie z Dyrektywą UE i polskim ustawodawstwem;
- organizacja Dnia Etyki i Compliance – webinarium dla pracowników, warsztaty dla Komisji ds. Etyki oraz szeroka komunikacja na temat standardów i zasad etyki i compliance w Orange Polska.
W 2021 r. do Komisji ds. Etyki Orange Polska wpłynęły 92 sprawy i pytania. Tematami zgłoszeń były najczęściej sprawy dotyczące sprzedaży i relacji z klientami, HR i konfliktu interesów. Większość spraw trafiła do Komisji na adres: *zapytaj.etyka@orange.com.
Zarządzanie zgodnością (compliance)
Uczciwość i przestrzeganie zasad to fundamentalne wartości Orange, które przyczyniły się do budowania reputacji Grupy. Przyjęcie Programu Zarządzania Zgodnością (Compliance) przez Orange Polska jest potwierdzeniem woli prowadzenia działalności zgodnie z literą prawa, regulacjami i praktykami rynkowymi, w sposób etyczny i transparentny. Stosujemy najwyższe standardy nie tylko w odniesieniu do jakości i innowacyjności naszych usług, ale także w relacjach z partnerami biznesowymi i klientami, jak i pomiędzy pracownikami. Naszym celem jest zapewnienie skutecznego systemu zarządzania ryzykiem braku zgodności, monitorowanie i identyfikacja zagrożeń oraz podejmowanie działań naprawczych. Aktywnie przeciwdziałamy takim zjawiskom jak korupcja i płatna protekcja, konflikt interesów, nadużycia oraz wszelkim sytuacjom związanym z udziałem naszych pracowników i kontrahentów, które mogłyby powodować negatywne konsekwencje dla Orange Polska.
Jednym z kluczowych elementów Programu Zarządzania Zgodnością jest Polityka Antykorupcyjna oparta na zasadzie „zero tolerancji” dla korupcji w jakiejkolwiek formie we wszystkich naszych działaniach. Określa ona reguły postępowania oraz wskazuje zachowania zabronione, które mogą zostać uznane za korupcję lub płatną protekcję.
Przestrzeganie standardów antykorupcyjnych jest wymagane od wszystkich pracowników Orange Polska, a także od naszych partnerów biznesowych (firmy współpracujące, dostawcy, podwykonawcy, konsultanci, pośrednicy działający w naszym imieniu). Prawidłowe stosowanie Polityki Antykorupcyjnej wspierają wewnętrzne regulacje. Wytyczne do zapobiegania korupcji Orange Polska określają m.in. politykę dotyczącą prezentów i zaproszeń, która definiuje kategorie otrzymanych lub oferowanych korzyści oraz procedurę zgłaszania takich przypadków.
Obszar Zarządzania Zgodnością prowadzi działania mające na celu budowanie świadomości pracowników na temat obowiązujących zasad. Udział w szkoleniach i warsztatach pozwala naszym Zespołom lepiej zrozumieć zjawisko korupcji oraz właściwie reagować w sytuacjach problemowych. Wszystkie jednostki biznesowe OPL poddano analizie ryzyk pod kątem korupcji. Podwyższone ryzyko korupcyjne zidentyfikowano w 18% obszarów działalności firmy. We wszystkich z tych obszarów wdrożono odpowiednie mechanizmy kontrolne i akcje mitygujące.
W celu ochrony przed ryzykiem korupcji, nieprzestrzegania sankcji gospodarczych, prania pieniędzy, finansowania terroryzmu i oszustw, Orange Polska stosuje procedury due diligence w relacjach z partnerami biznesowymi. Pozwala to „poznać naszych partnerów”, kontrolować potencjalne ryzyko oraz umożliwia podjęcie świadomej decyzji przed nawiązaniem współpracy z danym podmiotem.
Pracownicy i interesariusze mogą zgłaszać swoje wątpliwości, zaobserwowane nieprawidłowości lub naruszenia obowiązującego prawa za pośrednictwem udostępnionych przez Orange Polska dedykowanych kanałów, anonimowo lub jawnie, bez obaw o negatywne konsekwencje. Wszystkie powiadomienia są traktowane jako poufne, weryfikowane i adresowane z należytą starannością.
Główne procedury i polityki
- Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy
- Umowa Społeczna
- Regulamin pracy
- Polityka wynagrodzeń
- Regulamin premiowania pracowników
- Polityka różnorodności
- Porozumienie w sprawie równouprawnienia kobiet i mężczyzn w Grupie Orange
- Polityka inwestycji w jakość zdrowia i samopoczucia
- Kodeks Etyki
- Polityka BHP
- Światowe porozumienie w sprawie bezpieczeństwa i higieny
pracy Grupy Orange - Regulamin pracy zdalnej
- Polityka zatrudniania
- Strategia Społecznej Odpowiedzialności
- Polityka darowizn
- Polityka sponsoringowa
- Statut Fundacji Orange
- Polityka dotacji Fundacji Orange
- Regulamin konkursu wolontariatu pracowniczego
- Polityka Społecznej Odpowiedzialności
- Polityka środowiskowa
- Polityka klimatyczna
- Deklaracja o współczesnym niewolnictwie i pracy przymusowej Grupy Orange
- Polityka Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
- Polityka zarządzania różnorodnością
- Planu Czujności (Vigilance Plan).
- Kodeks Etyki
- Kodeks Etyki
- Kodeks dla dostawców
- Kodeks odpowiedzialności dla agentów sprzedaży
- Polityka Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
- Program Zarzadzania Zgodnością
- Polityka Antykorupcyjna
- Wytyczne do zapobiegania korupcji
- Polityka ws. Sankcji Gospodarczych
- Polityka dotycząca konfliktu interesów
- Proces due diligence (iDDFix)
- Polityka przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu
- Polityka Zapobiegania Nadużyciom
- Polityka bezpieczeństwa informacji.
- Polityka bezpieczeństwa danych osobowych
- Politykę świadczenia dozwolonych usług niebędących badaniem przez firmę audytorską i podmioty z nią powiązane.
- Politykę wyboru firmy audytorskiej
- Polityka Wynagradzania Członków Zarządu oraz Rady Nadzorczej
- Polityka zakupowa
- Polityka Ciągłości Działania i Zarządzania Kryzysowego
- Polityka zarządzania ryzykiem
- Polityka prywatności
- Polityka reklamacji
- Polityka uczciwego korzystania w roamingu w UE.
- Polityki weryfikacji kredytowej
- Standardy obsługi klientów starszych i z niepełnosprawnościami
- Reguły odpowiedzialnej komunikacji
- Strategii społecznej odpowiedzialności
- Kodeks Etyki