Raport roczny 2021

Działalność Komitetu ds. Strategii w 2021 roku

Komitet formułuje dla Rady Nadzorczej opinie i rekomendacje dotyczące planów strategicznych przedstawianych przez Zarząd oraz wszelkich uwag Rady do tych planów, a w szczególności do najważniejszych scenariuszy strategicznych.

List Przewodniczącego Komitetu ds. Strategii

Szanowni Akcjonariusze,

Rok 2021 był pełen ważnych osiągnięć Orange Polska. Podobnie jak poprzedni, przyniósł szereg wyzwań związanych z pandemią, ale także nowe, obiecujące możliwości i inicjatywy. Spółka kontynuowała świadczenie niezawodnych i cenionych usług na rzecz klientów, wspierając ich w transformacji cyfrowej. W ramach działań wewnętrznych, Orange Polska przeszedł w tryb pracy hybrydowej, która staje się „nową normalnością”.

Jednak rok 2021 zostanie zapamiętany przede wszystkim z przyjęcia przez Orange Polska nowej strategii .Growi przedstawienia jej rynkowi. W czerwcu, po szerokiej dyskusji na posiedzeniach Komitetu, zatwierdziliśmy ten nowy, czteroletni plan rozwoju Spółki do 2024 roku.

Strategia .Grow to kolejny śmiały krok na drodze budowania wartości. To ważny, ewolucyjny etap, który przyczyni się do stymulacji i przyspieszenia wzrostu przychodów i zysków, kładąc jednocześnie podwaliny pod dalszy wzrost w przyszłości.

Do priorytetowych tematów omawianych w czasie posiedzeń Komitetu należało dążenie Orange Polska do osiągania wzrostu w sposób odpowiedzialny społecznie. W strategii .Grow Spółka wyznaczyła sobie ambitne cele w obszarze środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego, a dzięki swoim usługom jest idealnie przygotowana do tego, żeby pomagać innym w ograniczaniu śladu środowiskowego oraz przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu.

Komitet poświęcił także dużo uwagi jednemu z największych osiągnięć 2021 roku, jakim było utworzenie spółki Światłowód Inwestycje z inwestorem finansowym APG. Celem tego wspólnego przedsięwzięcia jest dalsza rozbudowa sieci światłowodowej w Polsce, na obszarach, gdzie infrastruktura bardzo szybkiego Internetu szerokopasmowego nie istnieje bądź jest mocno ograniczona. Dzięki wspólnemu ponoszeniu kosztów inwestycji przez obie strony, Orange Polska będzie mógł kontynuować ambitną strategię budowy łączy światłowodowych.

Korzystając z okazji, pragnę serdecznie podziękować wszystkim członkom Komitetu oraz zaproszonym gościom, którzy wspierali Spółkę wiedzą i doświadczeniem w niezwykle konstruktywnej i otwartej wymianie poglądów.

Jean-Marc Vignolles
Przewodniczący Komitetu ds. Strategii

Komitet ds. Strategii – podstawowe informacje

Posiedzenia Komitetu odbywają się co najmniej dwa razy w roku. Komitet formułuje dla Rady Nadzorczej opinie i rekomendacje dotyczące planów strategicznych przedstawianych przez Zarząd oraz wszelkich uwag Rady do tych planów, a w szczególności do najważniejszych scenariuszy strategicznych. Komitet ds. Strategii może również opiniować dla Rady Nadzorczej procesy planowania stosowane przez Zarząd. Z Komitetem należy konsultować wszystkie projekty strategiczne związane z rozwojem Grupy Orange Polska i monitorowaniem zmian w relacjach branżowych w Grupie oraz projekty obejmujące umowy strategiczne Grupy. Komitet sporządza następnie dla każdego z takich projektów sprawozdanie i rekomendacje dla Rady Nadzorczej.

W szczególności Komitet zajmuje się następującymi projektami:

  • umowy strategiczne, alianse oraz współpraca technologiczna i branżowa, w tym aspekty strategicznego partnerstwa pomiędzy Grupą Orange i Grupą Kapitałową Orange Polska,
  • znaczące zakupy i sprzedaż majątku.

Skład Komitetu ds. Strategii w 2021 roku
Jean-Marc Vignolles Chairman
Henryka Bochniarz, PhD (Independent Board Member – until 25 June 2021)
Thierry Bonhomme (until 25 June 2021)
Bénédicte David (since 25 June 2021)
Eric Debroeck (until 25 June 2021
Patrice Lambert-de Diesbach
Monika Nachyła (Independent Board Member)
Maria Pasło-Wiśniewska, PhD (Independent Board Member)
Wioletta Rosołowska (Independent Board Member – since 25 June 2021)

Maciej Witucki, Przewodniczący Rady Nadzorczej, oraz John Russell Houlden, Niezależny Członek Rady Nadzorczej i Przewodniczący Komitetu Audytowego, na stałe uczestniczą w posiedzeniach Komitetu ds. Strategii. Członkowie Rady Nadzorczej oraz Zarządu Orange Polska aktywnie uczestniczyli w pracach Komitetu, w ramach obszarów odpowiedzialności.

Kierunki prac Komitetu ds. Strategii w 2021 roku

Komitet ocenił realizację zakończonego sukcesem planu strategicznego Orange.One. Ambitne cele określone w tym planie zostały osiągnięte, a wieloletnie negatywne trendy przychodów i rentowności uległy odwróceniu. W oparciu o te podstawy, uwzględniając aktualne tendencje na rynku i wśród klientów, Zarząd opracował nowy czteroletni plan strategiczny do 2024 roku. Plan ten został przeanalizowany i omówiony przez Komitet.

Rynek detaliczny stacjonarnego dostępu do Internetu w Polsce staje się w coraz większym stopniu ukierunkowany na bardzo szybki Internet szerokopasmowy (VHBB), do czego przyczynia się zwiększający się zasięg sieci światłowodowej, modernizacja technologii kablowej oraz rosnący popyt wśród klientów. Orange Polska jest wiodącym graczem na rynku usług światłowodowych, a celem Spółki jest objęcie ich zasięgiem ponad 8 milionów gospodarstw domowych do 2024 roku. W Polsce tworzy się także stopniowo rynek hurtowy usług VHBB, w miarę jak coraz więcej operatorów otwiera swoje sieci dla innych podmiotów. Komitet omówił potencjał dalszej rozbudowy sieci światłowodowej na obszarach, które są w dalszym ciągu pozbawione szybkiego i niezawodnego dostępu do Internetu, w modelu biznesowym, który zakłada maksymalizację przychodów poprzez umożliwienie innym operatorom hurtowego dostępu do sieci, a także dzielenie kosztów inwestycji z partnerem finansowym.

Rynek energii w Polsce stwarza poważne wyzwania, gdyż Polska energetyka jest w wysokim stopniu oparta na węglu – udział źródeł węglowych w produkcji energii elektrycznej wynosi nadal ponad 70%. Jednak odpowiedzialność za klimat jest nieodłącznym elementem bieżącej działalności Orange Polska i integralną częścią strategii .Grow. Komitet przeanalizował plany Spółki dotyczące zmniejszenia emisji CO2 do 2025 roku o 65% względem poziomu z 2015 roku, głownie poprzez pozyskanie co najmniej 60% energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W latach 2015-2020, Orange Polska wdrożył ponad 200 inicjatyw, które łącznie pozwoliły zaoszczędzić 700 GWh energii i zmniejszyć emisję CO2 o 530 tys. ton.

Monetyzacja technologii 5G jest kluczowym elementem strategii .Grow. Ta technologia stanie się katalizatorem dla nowych obszarów działalności na rynku biznesowym, otwierając możliwości osiągania przychodów poza tradycyjnymi usługami i przyspieszając wzrost w usługach ICT. Komitet ocenił dotychczasowe osiągnięcia Orange Polska oraz szanse i plany do 2024 roku w odniesieniu do wewnętrznych sieci 5G (sieci kampusowych).

Komitet przeanalizował plany rozwoju sieci mobilnej do 2024 roku, ze szczególnym uwzględnieniem wdrożenia sieci 5G, wyłączenia sieci 3G oraz zmiany przeznaczenia pasma (refarmingu), a także wycenę aktywów sieciowych w odniesieniu do całościowej infrastruktury mobilnej w Polsce.

Wyniki wyszukiwania