Przejawem naszego negatywnego wpływu na środowisko są przede wszystkim emisje gazów cieplarnianych, zwłaszcza pochodzące ze zużycia energii. Osiągnięcie neutralności klimatycznej netto do 2040 roku jest naszym nadrzędnym celem klimatycznym i środowiskowym.
W pierwszy okresie, do 2025 roku, w szczególności będziemy się skupiać na redukowaniu naszych bezpośrednich i pośrednich emisji własnych (zakresy 1 i 2 emisji). Naszym celem jest obniżenie ich o co najmniej 65% w porównaniu do 2015 roku.
Cel ten będziemy realizować dzięki następującym działaniom:
- Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w naszym zużyciu do minimum 60% w 2025 roku, dzięki zawieraniu długoterminowych umów zakupowych bezpośrednio z wytwórcami energii odnawialnej (tzw. umowy PPA);
- Dalsza optymalizacja wydajności energetycznej naszych sieci;
- Wprowadzanie i rozwój nowych, bardziej wydajnych energetycznie technologii np. światłowodu czy 5G;
- Dalsza optymalizacja naszego portfolio nieruchomości (w tym konsolidacja pracowników w bardziej nowoczesnych, wygodniejszych i bardziej efektywnych energetycznie lokalizacjach) oraz poprawa wydajności zasobowo-energetycznej zajmowanych budynków;
- Kontynuacja optymalizacji i elektryfikacji floty samochodowej.
Cel neutralności klimatycznej do 2040 roku obejmuje emisje całego naszego łańcucha wartości, a więc również emisje naszych dostawców, klientów i pracowników związane z działalnością Orange Polska (tzw. zakres 3 emisji). Finalizujemy prace nad oszacowaniem i ogłoszeniem naszych emisji w zakresie 3 oraz ustaleniem celu redukcyjnego na 2025 rok zgodnie z globalnym, potwierdzonym naukowo celem Grupy Orange (min. 14% redukcji w 2025 roku w porównaniu do 2018 roku). Istotnym elementem naszych działań w zakresie 3 będzie przyspieszanie akcji dotyczących GOZ i ekoprojektowania, a także wzmacnianie współpracy z dostawcami oraz edukacja klientów.
Redukcja zużycia przez Orange Polska innych zasobów (np. papieru, plastiku) ma znaczenie drugorzędne dla kluczowego celu neutralności klimatycznej netto, ale jest również objęta niniejszym priorytetem. Działamy na jej rzecz m.in. poprzez upraszczanie i cyfryzację procesów czy przeglądy i usprawnianie praktyki obsługi klientów (np. fakturowanie, dostawy), a także promując opcje mniej obciążające klimat i środowisko.