Raport roczny 2021

Zaangażowanie

Program wolontariatu pracowniczego

W Orange Polska od 18 lat działa największy w Polsce program wolontariatu pracowniczego. Nasi pracownicy dzielą się wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniem i dobrym sercem z innymi. Wolontariusze włączają się w programy społeczne Fundacji Orange.

Realizują także autorskie projekty dla lokalnych społeczności przy wsparciu Fundacji. Co roku organizowany jest konkurs grantowy, dzięki któremu wolontariusze pozyskują finansowanie na realizacje własnych pomysłów na pomaganie. Fundacja Orange zapewnia im także wsparcie organizacyjne i merytoryczne poprzez działania koordynatora wolontariatu. Co roku Fundacja wręcza wyróżnienia „Razem dla innych” dziesięciu najbardziej zaangażowanym osobom, nominowanym do tego wyróżnienia przez koleżanki i kolegów z pracy.

Pracownicy Orange mają do dyspozycji specjalną aplikację, aby śledzić na bieżąco akcje, w które mogą się włączać w ramach wolontariatu, zgłaszać swoje inicjatywy oraz publikować relacje z prowadzonych projektów.

Nasi wolontariusze działają samodzielnie i w grupach, często również w ramach wyjazdów integracyjnych. Uczą najmłodszych, jak bezpiecznie korzystać z Internetu i radzić sobie z hejtem w sieci, pomagają stawiać pierwsze kroki w obsłudze komputera i wirtualnych narzędzi oraz wprowadzają dzieci w świat programowania. Ale także poprzez różne działania wspierają dzieci w domach dziecka oraz lokalne fundacje i stowarzyszenia, a także udzielają się na rzecz społeczności lokalnych – od prac remontowych, przez prowadzenie aukcji charytatywnych, po zbiórki potrzebnych rzeczy. Pomagają też seniorom.

W każdym roku średnio 3000 osób angażuje się w inicjatywy charytatywne. Od 2020 roku, z uwagi na pandemię, zakres wolontariatu i jego charakter uległy zmianie ze względu na ograniczenia dotyczące bezpieczeństwa, a liczba wolontariuszy zmalała. O ile w 2020 roku ich zaangażowanie dotyczyło głównie tematów „covidowych”, w tym roku wolontariusze wrócili też do innych działań. Wiosną organizowali pikniki charytatywne, spotkania, remonty, prace porządkowe i liczne inicjatywy na rzecz ekologii w nurcie #OrangeGoesGreen. Powrócili też do realizowania zajęć z zasad bezpiecznego internetu dla dzieci i młodzieży tam, gdzie szkoły nie były w nauce zdalnej. Łącznie z nauką zdrowych nawyków cyfrowych dotarli w tym roku do ponad 1300 dzieci. Zgłosili się też do świątecznej akcji Gwiazdka – w rekordowej liczbie 167 drużyn. Łącznie 1200 wolontariuszy i wolontariuszek z Orange dotarło ze świąteczną pomocą do domów dziecka, świetlic środowiskowych oraz osób starszych i przewlekle chorych.

Orange Polska jest partnerem Koalicji Liderzy Pro Bono. Celem Koalicji jest prowadzenie dyskusji na temat społecznego zaangażowania wśród liderów biznesu, a także propagowanie postaw i zachowań prospołecznych poprzez pokazywanie przykładów menadżerów wysokiego szczebla, którzy dzielą się swoim czasem, doświadczeniem, wiedzą i umiejętnościami w ramach akcji wolontariackich.

Przedstawicielem Orange Polska w Koalicji jest Jacek Kowalski, Członek Zarządu ds. Human Capital.

1 958
wolontariuszy
15 000
godzin wolontariackich

Program wolontariatu pracowniczego w Orange Polska otrzymał Certyfikat „Wolontariat pracowniczy wysokiej jakości”, potwierdzający zgodność tego programu z Kartą Zasad Wolontariatu Pracowniczego. Oznacza to, że przestrzegamy fundamentalnych zasad, chronimy wartości wolontariatu oraz wspieramy pracowników w działaniach społecznych. Potwierdził to audyt ze strony ekspertów – Komisji Certyfikacyjnej powołanej przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce. Obejmował analizę ankiety i dokumentów, a także rozmowę z koordynatorem wolontariatu i kilkoma wolontariuszami.

Innowacje pracownicze

W Orange Polska działają wewnętrzne inkubatory innowacji – specjalne programy, które zachęcają pracowników do zgłaszania innowacji, oferują odpowiednie narzędzia i wsparcie do ich tworzenia oraz nagradzają i wdrażają najlepsze pomysły.

Kluby „Słuchamy i Działamy” to kompleksowa platforma do wdrażania usprawnień w firmie. Pracownikom dajemy wiedzę i narzędzia oraz przeprowadzamy ich przez cały proces od stworzenia pomysłu do jego wdrożenia. Każdy pracownik może w dedykowanej aplikacji wewnętrznej uruchomić usprawnienie, znaleźć chętnych do współpracy i skutecznie przeprowadzić cały pomysł od a do z. Dodatkową zachętą jest ogólnofirmowy konkurs z nagrodami, jako sposób doceniania inicjatyw i celebrowania tych najlepszych. Uczestnicy Klubów mają też możliwość prezentowania swoich pomysłów Zarządowi. W 2021 roku powstały 184 kluby „Słuchamy i Działamy”, które angażowały ponad 800 osób. Usprawnienia dotyczą różnych obszarów – procesów, technologii, robotyzacji, oszczędności, działań proklienckich, ale także środowiska pracy, innowacji i ekologii.

Inną firmową zachętą dla innowacji pracowniczych jest Tablica pomysłów. Na tej wirtualnej tablicy można zgłaszać pomysły na innowacje w dwóch obszarach – doświadczeń klienta i doświadczeń pracownika. Pomysły są komentowane przez pracowników, którzy oddają też głosy za lub przeciw. Te pomysły, które zbiorą 100 punktów lub więcej (średnio 42% wszystkich zgłoszonych), są kierowane do oceny przez właścicieli biznesowych. Każdy nowo zgłoszony pomysł otrzymuje status Active (aktywny), który następnie jest systematycznie aktualizowany na: Under review (w trakcie oceny przez właściciela biznesowego), In progress (z pozytywną oceną przez właściciela biznesowego, przyjęty do wdrożenia), Delivered (wdrożony) lub Archived (nie będzie wdrażany, ponieważ otrzymał zbyt mało punktów i/lub właściciel biznesowy po analizie podjął taką decyzję). Średnio wdrażanych jest 22% pomysłów, które uzyskały 100 lub więcej punktów. Na tablicy pomysłów ogłaszamy też Wyzwania tematyczne. W 2021 roku przeprowadziliśmy trzy wyzwania: dotyczące walki z mitami nt. szkodliwości technologii 5G, działań ekologicznych oraz usług dla seniorów. Rok 2021 był rekordowy pod względem zaangażowania pracowników: 329 pracowników zgłosiło 634 pomysły (wzrost o 141% względem 2020 roku). Zebrały one blisko 18 tys. interakcji (13,5 tys. głosów i 4,2 tys. komentarzy) od 2,5 tys. pracowników Orange Polska. (wzrost o 56% w porównaniu do roku ubiegłego).

Hackathon to nowa inicjatywa dla pracowników promująca innowacyjność i współpracę, kompetencje uczenia maszynowego i analizy danych na potrzeby realizacji konkretnego celu biznesowego. W listopadzie 2021 roku został zorganizowany pierwszy hackathon, wykorzystujący realne dane i środowisko analityczne. Do udziału zgłosiło się 221 osób z 10 różnych obszarów firmy. Uczestnicy pracowali przez 2 tygodnie w 46 zespołach. Ich zadaniem było stworzenie i wytrenowanie modeli za pomocą uczenia maszynowego dla zwiększenia sprzedaży usług przez aplikację Mój Orange. 27 zespołów dostarczyło swoje modele do potencjalnego wykorzystania przez biznes.

Wyniki wyszukiwania