Raport roczny 2021

Miejsce pracy

Staramy się, aby nasz model i miejsce pracy było przyjazne dla pracowników, zapewniało im odpowiedni komfort i warunki pracy, także w trudnym czasie pandemii.

Model pracy SMILE

Hybrydowy sposób pracy jest jednym z filarów nowego modelu pracy, który nazwaliśmy SMILE (Spokojni o bezpieczeństwo, Mobilni, Integracja w zespołach, Liderzy, Efektywni i Zaangażowani). Przyjęliśmy zasadę: 3 dni w domu, 2 dni w biurze. Rytm biuro/dom może się zmieniać w zależności od tego, jakie zadania realizuje zespół. Wprowadziliśmy też aplikację do rezerwacji biurek i miejsc parkingowych.

Z uwagi na zwiększenie zachorowań na COVID-19 w 2021 roku, oprócz pracy hybrydowej okresowo – tam, gdzie to było możliwe – wprowadzano także całkowitą pracę zdalną, a niektóre z budynków lub ich części wyłączano z użytkowania.

Program Smart Office, będący częścią SMILE, ma za zadanie przygotować pracowników i biura Orange do nowego, hybrydowego modelu pracy.

Projekty realizowane w ramach Smart Office swoim zakresem obejmują 5 głównych obszarów:

Nowa funkcja biura wspierająca pracę zespołową, wdrożenie nowych standardów oraz zmiana aranżacji zwiększająca udział przestrzeni do współpracy

Rozwiązania wspierające efektywne i elastyczne planowanie miejsca do pracy: indywidualnej i zespołowej

Lokalizacje z zielonym certyfikatem, dostęp do ekologicznych środków transportu oraz minimalizacja śladu węglowego generowanego przez nasze biura

Powoływanie Rad Miasteczkowych, aktywizacja lokalnych społeczności Orange oraz współpraca z samorządami lokalnymi

Optymalne wykorzystanie przestrzeni biurowej oraz ponowne wykorzystanie zasobów środowiska pracy, w tym zbędnego wyposażenia biurowego

Zmiany w modelu pracy są wspierane przez edukację pracowników.

Zapewniliśmy szkolenia i inne działania rozwojowe związane z pracą zdalną i umiejętnościami cyfrowymi, a także narzędzia wspierające stały kontakt i pracę zespołową. Naszych pracowników zapraszamy też na cykliczne webinaria dotyczące organizacji pracy zdalnej, kondycji psychicznej i fizycznej, zdrowego stylu życia oraz zarządzania relacjami z bliskimi i swoimi emocjami w okresie izolacji. W odpowiedzi na głosy pracowników, którzy narzekali na nieustanne spotkania online, wprowadziliśmy zasadę spotkań nie dłuższych niż godzina oraz zaproponowaliśmy wspólną „godzinę bez spotkań” w ciągu dnia.

Środowisko pracy

W Orange Polska zapewniamy pracownikom przyjazne i bezpieczne środowisko pracy, które sprzyja integracji i wpływa na lepsze samopoczucie w miejscu pracy. Wdrażamy konkurencyjny pakiet działań wspierających zdrowie i dobrostan pracowników w celu stworzenia warunków do rozwoju, większej kreatywności i zaangażowania w realizowane zadania. To z kolei pozwala na budowanie wartościowej oferty wspierającej pozyskiwanie i przywiązanie pracowników do firmy.

Cele określone w Polityce inwestycji w jakość zdrowia i samopoczucia pracowników Orange Polska realizujemy poprzez całościowe podejście do potrzeb pracowników w zakresie dobrostanu:

Zapewniamy pracownikom kompleksową opiekę medyczną, wspieramy aktywność fizyczną pracowników, w tym także działalność klubów sportowych, promujemy zdrowy styl życia i tworzymy przyjazne i bezpieczne środowisko pracy, szczególnie w okresie pandemii koronawirusa.

Edukujemy w zakresie metod zmniejszania stresu, podejmujemy działania wspierające zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, dbamy o zdrowe relacje w pracy, wdrażamy kulturę informacji zwrotnej i doceniania, zapewniamy wsparcie psychologiczne w trudnych sytuacjach.

Tworzymy kulturę współpracy, w której wszyscy pracownicy są szanowani oraz swobodnie realizują cele zawodowe i pasje życiowe, a także wspieramy zaangażowanie pracowników w działania społeczne w ramach wolontariatu pracowniczego.

Pracownicy Orange mogą korzystać z następujących świadczeń:

  • kompleksowa opieka medyczna – w PZU Zdrowie i placówkach współpracujących na terenie całego kraju,
  • Pracowniczy Program Emerytalny,
  • Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, który stanowi formę pomocy socjalnej skierowanej do potrzebujących wsparcia pracowników i emerytów,
  • Centralne Fundusze: Mieszkaniowy i Pomocy Społecznej,
  • zniżki na produkty i usługi Orange oraz u partnerów Grupy w ramach programu Oferta dla Ciebie,
  • imprezy sportowe, turystyczne i kulturalne, a także karta FitProfit,
  • praca zdalna i telepraca,
  • działania promujące zdrowy styl życia – webinaria, wyzwania, konsultacje ze specjalistami,
  • Wsparcie psychologiczne ze strony wewnętrznego zespołu psychologów i specjalistów zewnętrznych.

Wszystkie wymienione świadczenia są dostępne dla pracowników niezależnie od wymiaru etatu. Natomiast dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę na czas określony dostępna jest opieka medyczna i oferty promocyjne, jednakże nie są dostępne świadczenia wymagające długookresowych zobowiązań – typu Fundusz Świadczeń Socjalnych i Program Emerytalny.

W związku z wciąż trwającą sytuacją pandemii, przez większą część roku pracownicy Orange Polska wykonywali pracę w formie zdalnej. Pracownikom na pierwszej linii (służby techniczne, obsługa salonów sprzedaży), którzy nie mogli skorzystać z tej formy, zapewniliśmy środki ochrony indywidualnej lub możliwość rozpoczynania pracy z domu (technicy). Wprowadziliśmy również specjalne zasady bezpiecznej pracy. Pracownikom, którzy z różnych przyczyn nie mogli świadczyć pracy zdalnie, udostępniliśmy część naszych lokalizacji przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa, tj. dystans, dezynfekcja rąk, maseczki i przestrzeganie zasad organizowania spotkań stacjonarnych. W firmie działa Zespół ds. Monitorowania Sytuacji Nadzwyczajnej, który na bieżąco monitoruje sytuację sanitarną i prawną w Polsce, podejmuje działania zapobiegawcze w przypadku zgłoszenia zachorowania lub podejrzenia koronawirusa, a także ustala zasady bezpieczeństwa. Dodatkowo zapraszaliśmy pracowników na spotkania online ze specjalistami, którzy przekazywali informacje na temat najnowszych wyników badań związanych z COVID-19 oraz wyjaśniali kwestie związane z bezpieczeństwem szczepionek. Zorganizowaliśmy również kampanię zachęcającą pracowników do szczepień.

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP)

Podejmowanie działań zapewniających bezpieczeństwo pracy wszystkim pracownikom, ochronę ich zdrowia oraz stałą poprawę warunków pracy regulują przepisy prawa pracy oraz wewnętrzne akty normatywne. Naszym celem jest włączenie elementów bezpieczeństwa i higieny pracy we wszystkie obszary działalności Orange Polska i na każdym poziomie zarządzania, w sposób gwarantujący bezpieczne warunki pracy, umożliwiające każdemu aktywną realizację codziennych obowiązków w przyjaznym środowisku pracy.

W 2021 roku działania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy skupiły się przede wszystkim na zapewnieniu pracownikom bezpieczeństwa w pracy i na ochronie ich zdrowia w czasie pandemii. Zapewniono środki do dezynfekcji oraz środki ochrony indywidualnej. Opiniowano i koordynowano procesy pracy według przyjętych na czas pandemii zasad bezpieczeństwa.

Wynagrodzenia

Polityka wynagrodzeń określa główne kierunki i zasady kształtowania wynagrodzeń w Orange Polska, wspierając pozyskiwanie, utrzymywanie oraz motywowanie najlepszych menadżerów i profesjonalistów. Wynagrodzenia są określane w sposób zapewniający równowagę i spójność w całej Grupie Orange.

Polityka wynagradzania jest zgodna z obowiązującymi regulacjami w zakresie prawa pracy i ładu korporacyjnego. Zasady wynagrodzeń dla pracowników Orange Polska S.A., którzy są objęci Ponadzakładowym Układem zbiorowym Pracy, powstają we współpracy ze związkami zawodowymi.

System wynagrodzeń składa się z:

  • wynagrodzenia zasadniczego – uwzględniającego rynkowe standardy wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk, oraz indywidualne kompetencje i wkład pracowników oraz zasady braku dyskryminacji,
  • premii – system premiowania jest dedykowany dla stanowisk specjalistycznych i sprzedażowych oraz całej kadry menadżerskiej i ma za zadanie motywowanie pracowników do osiągania wysokich wyników w pracy poprzez realizację wyznaczonych i uzgodnionych celów, wspierających wdrażanie strategii Spółki,
  • nagród uznaniowych;
  • świadczeń;
  • składki na PPE – w Orange Polska składka wynosi 7%.

Wyniki wyszukiwania