Raport
roczny 2020

Zarządzanie ryzykiem

Orange Polska jest narażona na ryzyko zewnętrzne i wewnętrzne o wielorakim charakterze, które może mieć wpływ na realizację założonych celów. W związku z tym, w Orange Polska funkcjonuje system zarządzania ryzykiem, który zapewnia identyfikację, ocenę i zarządzanie czynnikami ryzyka.

System zarządzania ryzykiem

System ten został opracowany na podstawie norm ISO 31000:2018 oraz ISO 27005 (tylko w odniesieniu do Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji). Osoby kierujące poszczególnymi obszarami i funkcjami biznesowymi są odpowiedzialne za ocenę i zarządzanie ryzykiem, w tym identyfikację nowych i nasilających się czynników, monitorowanie ryzyka i skuteczności mechanizmów kontrolnych oraz przekazywanie odpowiednich raportów. Wszelkie zdarzenia są rozpatrywane w kontekście potencjalnego wpływu na realizację celów biznesowych Grupy.

Trzy linie obrony Orange Polska

Orange-Grafiki-21-15 Orange-Grafiki-21-15

Przy ocenie ryzyka uwzględniamy prawdopodobieństwo i wpływ zajścia określonych zdarzeń na sytuację finansową, wizerunek przedsiębiorstwa, ciągłość działania oraz życie i zdrowie ludzi. W przypadku, gdy konsekwencje wystąpienia ryzyka mają na przykład wpływ zarówno finansowy jak i wizerunkowy, wycenia się je według najbardziej negatywnego skutku. Do ryzyk, których negatywny wpływ na Spółkę został oceniony powyżej dopuszczalnego poziomu, są przypisywane działania mitygujące, które mają na celu zapobieżenie stratom lub ich zminimalizowanie. Skuteczność tych działań jest weryfikowana na bieżąco, a w razie potrzeby są one korygowane. Ryzyka oraz przypisane do nich działania mitygujące stanowią jedno ze źródeł wykorzystywanych do przygotowania Rocznego Planu Audytu Wewnętrznego.

Dodatkowo, zidentyfikowane czynniki ryzyka o podobnym charakterze są łączone w grupy (tzw. klastry) w celu zapewnienia spójnego i efektywnego zarządzania ryzykiem w całej Grupie Orange Polska. Procesem oceny ryzyka (zob. schemat poniżej) zarządzają koordynatorzy poszczególnych domen. Podział czynników ryzyka na domeny ryzyk operacyjnych, utraty informacji, ciągłości działania, zapewnienia zgodności, nadużyć oraz ryzyk społecznych zapewnia jednolite i obiektywne podejście do oceny ryzyk o zbliżonych konsekwencjach (analiza przyczynowo-skutkowa). Klaster ryzyk społecznych jest powiązany z Planem Nadzoru, który obejmuje wszystkie spółki i kontrahentów w ramach międzynarodowej Grupy Orange i dotyczy ryzyk związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem ludzi, szkodami w środowisku naturalnym oraz poważnymi naruszeniami praw człowieka i podstawowych wolności.

Lista ryzyk kluczowych powstaje w wyniku indywidualnych spotkań z Członkami Zarządu oraz Dyrektorami Wykonawczymi, którzy wskazują na istotne zdarzenia mogące potencjalnie zagrozić realizacji strategii Spółki. Na podstawie zidentyfikowanych w ten sposób ryzyk, ich właściciele dokonują dalszej oceny ich prawdopodobieństwa i wpływu, a także przypisują takim ryzykom działania mitygujące oraz wyznaczają menedżerów odpowiedzialnych za ich realizację. Wyniki analizy każdego z ryzyk kluczowych podlegają zatwierdzeniu przez Członka Zarządu lub Dyrektora Wykonawczego odpowiedzialnego za dany obszar, a w przypadku potencjalnych strat finansowych – również przez Członka Zarządu ds. Finansów.

Proces zarządzania ryzykiem w Orange Polska

Orange-Grafiki-21-16 Orange-Grafiki-21-16

Sprawozdawczość

Do wyceny i raportowania ryzyka stosowane są mapy ryzyka (ang. heat map), które ilustrują stopień zagrożenia ze strony poszczególnych zdarzeń.

Przykładowa mapa ryzyka

schemat_Obszar roboczy 1 schemat_Obszar roboczy 1

Ten konkretny przykład pokazuje ryzyko mające niski wpływ wizerunkowy i umiarkowany wpływ na ciągłość świadczenia usług. W efekcie, całe ryzyko zostałoby ocenione jako średnie.

Komitet Audytowy monitoruje skuteczność systemu zarządzania ryzykiem oraz analizuje raporty dotyczące jego kształtu i funkcjonowania.

Ryzyka kluczowe są omawiane podczas posiedzeń Zarządu oraz Rady Nadzorczej.

Ryzyka kluczowe

Ryzyka kluczowe, przedstawione poniżej w części „Ekspozycja na ryzyko”, to zagregowane kategorie ryzyk opartych o zdarzenia. Ryzyka te mogą mieć istotny wpływ na model biznesowy, przyszłe wyniki i płynność Grupy. W każdym przypadku przedstawiono także metody ograniczania danego ryzyka przez Zarząd.

Uwzględnione na liście ryzyk kluczowych obszary ryzyka odpowiadają czynnikom, które są najsilniej związane z działalnością biznesową bądź wpływają na utratę lub wzrost wartości. Ryzyka te podlegają zmianom. Na przykład, w 2020 roku stwierdzono, że ryzyko związane z wprowadzeniem telefonów komórkowych z wbudowaną kartą SIM (eSIM) – np. utraty relacji z klientami na rzecz operatorów OTT – zostało wystarczająco ograniczone.

Identyfikujemy i monitorujemy także czynniki ryzyka związane z naszym wpływem na otoczenie społeczne i środowisko naturalne. Ze względu na rosnące znaczenie zmian klimatu i ich wpływ na funkcjonowanie Spółki i całego społeczeństwa, ryzyko klimatyczne zalicza się do ryzyk kluczowych.

W 2020 roku, jednym z kluczowych ryzyk społecznych okazał się wpływ pandemii na działalność Spółki oraz jej pracowników i klientów.

Pandemia

Pandemia koronawirusa COVID-19 mocno zmieniła otoczenie, w jakim Orange Polska prowadzi działalność telekomunikacyjną. Chociaż sama pandemia nie jest już ryzykiem, może się przyczynić do nowych ryzyk dla naszej działalności, z których niektóre opisano w tabeli poniżej. W odniesieniu do pozostałych ryzyk należy podkreślić, że pandemia jest uwzględniana przy ich ocenie także wtedy, gdy nie zostało to wyraźnie wspomniane.

Ekspozycja na ryzyko

W kolumnie „Ekspozycja na ryzyko”, za pomocą odpowiednich strzałek pokazano zmianę ekspozycji względem poprzedniego roku dla poszczególnych kategorii ryzyka.

 

Obszar ryzyka

Brak sukcesu wdrażanej przez Orange Polska strategii może skutkować utratą udziałów w rynku i/lub spadkiem rentowności

 

Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii

Bezkonkurencyjna transmisja danych dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

 

Ekspozycja na ryzyko

 

 

 

Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności

  • Zwiększenie konkurencji oraz presji na usługi i ceny,
  • zwiększenie konkurencji ze strony operatorów telewizji kablowych na rynku ofert konwergentnych,
  • niezrealizowanie zakładanego zwrotu z inwestycji w światłowody oraz utrata części rynku dostępu szerokopasmowego,
  • zwiększona presja na operatorów telekomunikacyjnych uczestniczących w przetargach w sektorze publicznym,
  • pojawienie się nowych typów nadużyć towarzyszących rozwojowi nowych technologii.

 

Potencjalny wpływ

Główne rynki, na których Orange Polska prowadzi działalność, znajdują się pod rosnącą presją konkurencyjną w związku z wejściem nowych operatorów oraz rosnącą liczbą operatorów realizujących strategię konwergencji usług mobilnych i stacjonarnych. Tę strategię może ułatwić szersze otwarcie dostępu hurtowego do sieci stacjonarnych, w tym budowanych w ramach programu POPC oraz niedawno przedstawionego projektu FiberCo (Światłowód Inwestycje). Te trendy i zmiany rynkowe mogą ograniczyć możliwość realizacji celów w zakresie konwergencji przez Orange Polska ze względu na zagęszczenie rynku i wpływ naszej strategii ukierunkowanej na wartość – silniejsze podmioty mogą bowiem wywierać presję na rynkowe ceny detaliczne. Zmiany na rynku mogą się także przyczynić do zmniejszenia zwrotu z inwestycji Spółki w sieć światłowodową w wyniku przejęcia części popytu przez nowych dostawców wykorzystujących otwarty dostęp hurtowy. Ponadto, zwiększenie obecności państwa w branży telekomunikacyjnej może mieć bezpośredni wpływ na przychody Orange Polska z sektora publicznego. Ponadto, wraz z rosnącą złożonością technologii i systemów sieciowych oraz coraz szybszym wdrażaniem nowych aplikacji i usług (zwłaszcza w zakresie połączeń międzysieciowych i zarządzania relacjami z klientami), mogą się pojawić nowe rodzaje nadużyć, które będą jeszcze trudniejsze do wykrycia i zwalczania, co może skutkować utratą przychodów.

 

Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka

W odpowiedzi, Orange Polska zdecydował się rozważyć większą otwartość na rynku hurtowym, umożliwiając innym operatorom (np. T-Mobile) sprzedaż usług w oparciu o sieć światłowodową Spółki, co znacznie zwiększy rentowność tej sieci. Aby jeszcze zwiększyć zasięg usług światłowodowych, zawarliśmy umowę o współpracy w ramach projektu FiberCo, którego celem jest budowa sieci światłowodowej dla dalszych 1,7 mln gospodarstw domowych do 2025 roku. Spółka Światłowód Inwestycje będzie świadczyć usługi hurtowe, zapewniając Orange Polska i innym zainteresowanym operatorom dostęp do sieci na równych warunkach. Ponadto, Orange Polska aktywnie wykorzystuje infrastrukturę innych operatorów do zwiększenia zasięgu swoich usług światłowodowych, aby utrzymać przewagę skali nad innymi podmiotami. Spółka kontynuuje także proces transformacji działalności i kosztów w celu osiągnięcia odporniejszego i efektywniejszego modelu biznesowego, który zapewni większą elastyczność w przypadku zawirowań na rynku. Jesteśmy przekonani, że dzięki szerokiej gamie usług i wieloletniemu doświadczeniu w konwergencji mamy narzędzia pozwalające różnicować ofertę w celu utrzymania jej konkurencyjności i optymalnego dopasowania do potrzeb klientów. Stale inwestujemy w jakość kanałów sprzedażowych i obsługi klientów. Orange Polska jest obecnie najchętniej polecanym operatorem na rynku polskim.

Obszar ryzyka

Wzrost ilości i długości przerw w działaniu świadczonych usług

 

Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii

Najlepsze doświadczenie klienta

Bezkonkurencyjna transmisja danych dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

 

Ekspozycja na ryzyko

 

 

Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności

  • Niedostępność infrastruktury informatyczno-sieciowej Orange Polska,
  • narażenie Orange Polska na ataki cybernetyczne,
  • pojawienie się aktów terroru,
  • obniżenie jakości lub zaprzestanie świadczenia usług na skutek zależności od partnerów zewnętrznych.

 

Potencjalny wpływ

Zakłócenia lub przerwy w dostępie do usług mogą wynikać z następujących przyczyn: (i) cyberataków (na infrastrukturę informatyczną i sieciową), (ii) awarii (sprzętu lub oprogramowania), (iii) błędów ludzkich bądź, aktów terroru lub sabotażu wpływających na funkcjonowanie krytycznego sprzętu lub oprogramowania, (iv) niewykonywania zobowiązań przez kluczowych dostawców, (v) braku wystarczającej przepustowości sieci do obsługi rosnącego ruchu, bądź (vi) wdrażania nowych aplikacji lub oprogramowania.

Przerwy w świadczeniu usług mogą ulec wydłużeniu w przypadku zakażenia inżynierów odpowiedzialnych za usuwanie usterek w sieci bądź rozprzestrzenienia się zakażeń w ekipach technicznych.

Występowanie takich zdarzeń mogłoby znacząco pogorszyć wizerunek Orange Polska, a także doprowadzić do zmniejszenia przychodów, wpływając negatywnie na zysk i pozycję rynkową.

 

Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka

Ograniczaniu powyższego ryzyka służą: odpowiednie planowanie rozwoju sieci i systemów informatycznych, inwestycje we wdrażanie rozwiązań przewidzianych na wypadek awarii, programy ubezpieczeniowe (obejmujące zagrożenia cybernetyczne i terrorystyczne) oraz wdrażanie planów ciągłości działania i zarządzania kryzysowego. Orange Polska, jako pierwszy operator telekomunikacyjny w Polsce, uzyskał certyfikat zgodności z normą ISO 22301:2012 dla Systemu Zarządzania Ciągłością Działania w zakresie świadczonych usług telekomunikacyjnych, teleinformatycznych i cyberbezpieczeństwa.

Obszar ryzyka

Naruszenie bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych

 

Główny cel biznesowy /odniesienie do strategii

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

Najlepsze doświadczenie klienta

 

Ekspozycja na ryzyko

 

 

Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności

  • Naruszenie bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych.

 

Potencjalny wpływ

Działalność Orange Polska może prowadzić do utraty, ujawnienia, upublicznienia, przekazania nieuprawnionym podmiotom bądź niewłaściwej modyfikacji danych osobowych klientów. Przyczyny takiej sytuacji mogą być następujące: (i) wdrażanie nowych usług lub aplikacji, np. związanych z wystawianiem faktur czy zarządzaniem relacjami z klientami, (ii) podejmowanie nowych inicjatyw, zwłaszcza w obszarze Internetu rzeczy, (iii) czyny zabronione (w tym cyberataki), zwłaszcza mające na celu kradzież danych osobowych, bądź (iv) potencjalne zaniedbania ze strony Grupy lub jej kontrahentów.

Za nieprzestrzeganie postanowień RODO mogą być nakładane kary administracyjne w wysokości do 4% wartości rocznego globalnego obrotu przedsiębiorstwa. Ewentualne naruszenie bezpieczeństwa danych osobowych może mieć znaczące niekorzystne skutki dla wizerunku Orange Polska oraz wiązać się z poważną odpowiedzialnością (potencjalnie również karną), co może mieć negatywny wpływ na przyszłe wyniki finansowe Spółki.

Podobnie jak w przypadku danych osobowych, Orange Polska zagraża ujawnienie, upublicznienie lub przekazanie nieuprawnionym podmiotom informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, w tym szczegółów dotyczących planowanych przedsięwzięć, kampanii marketingowych oraz nowych ofert i pakietów sprzedażowych. Przedwczesne ujawnienie takich informacji mogłoby spowodować nieosiągnięcie przez Orange Polska celów sprzedażowych oraz utratę udziałów w r ynku. Do głównych przyczyn tych zagrożeń należą: (i) szpiegostwo przemysłowe (gospodarcze), (ii) czyny zabronione (w tym cyberataki), zwłaszcza mające na celu kradzież tajemnic przedsiębiorstwa, bądź (iii) potencjalne zaniedbania ze strony Grupy lub jej kontrahentów.

 

Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka

Spółka posiada certyfikat zgodności Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji z normą ISO/IEC 27001 w zakresie świadczenia
usług telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, hostingu, kolokacji, przetwarzania w chmurze, cyberbezpieczeństwa oraz przetwarzania danych osobowych w chmurach obliczeniowych.

Orange Polska posiada także certyfikat potwierdzający stosowanie normy ISO/IEC 27018 Kodeks postępowania dotyczący ochrony danych osobowych w chmurach obliczeniowych funkcjonujących jako podmioty przetwarzające dane osobowe, w zakresie usług przetwarzania danych osobowych w chmurach obliczeniowych w modelach: ICS (Integrated Computing Standard), ICM (Integrated Computing Managed) oraz smart CCaaS (smart Contact Centre as a Service).

Ponadto, Spółka regularnie odnawia certyfikaty FIRST oraz Trusted Introducer dla zespołu CERT Orange.

Obszar ryzyka

Ryzyka związane z rynkami finansowymi

 

Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu.

 

Ekspozycja na ryzyko

 

 

Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności

  • Wzrost stóp procentowych,
  • osłabienie kursu rodzimej waluty.

 

Potencjalny wpływ

W 2020 roku Rada Polityki Pieniężnej obniżyła stopę referencyjną do 0,10%, tj. najniższego poziomu w historii. Według przewidywań rynkowych, w 2021 roku stopy procentowe nie zostaną zmienione i pozostaną stabilne do końca obecnej kadencji członków RPP, upływającej w 2022 roku.

Wahania kursów walutowych mają wpływ na wysokość zobowiązań Orange Polska denominowanych w walutach obcych, a także na wysokość rozliczeń z operatorami zagranicznymi.

 

Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka

Ewentualny wzrost stóp procentowych nie powinien mieć istotnego wpływu na koszt obsługi zadłużenia Orange Polska ze względu na utrzymywany wysoki poziom zabezpieczeń.

Ewentualne osłabienie kursu złotego nie powinno mieć wpływu na wysokość zobowiązań Orange Polska denominowanych w walutach obcych oraz na wysokość rozliczeń z operatorami zagranicznymi ze względu na utrzymywany wysoki poziom zabezpieczeń.

Obszar ryzyka

Obowiązki regulacyjne wynikające ze zmiany prawa, a także decyzji administracyjnych

 

Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

 

Ekspozycja na ryzyko

 

 

Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności

  • Ryzyko związane z pozyskaniem nowych pasm na potrzeby świadczenia zaawansowanych usług telekomunikacyjnych (w tym 5G),
  • potencjalne konsekwencje sporu USA – Chiny,
  • proces legislacyjny ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej (które ma zastąpić obecne Prawo telekomunikacyjne),
  • postępowania UOKiK i Komisji Europejskiej w sprawie współdzielenia sieci,
  • korekty finansowe i obniżenie dofinansowania w przypadku opóźnień inwestycji w ramach POPC,
  • wzrost obciążeń podatkowych i presji fiskalnej w wyniku zmian w prawie,
  • wzrost opłat za używanie gruntu stron trzecich na potrzeby budowy i utrzymania infrastruktury Orange Polska,
  • straty wizerunkowe i finansowe na skutek udziału pracowników Orange Polska w działaniach o charakterze korupcyjnym.

 

Potencjalny wpływ

Orange Polska musi wypełniać różne obowiązki regulacyjne, które określają zasady świadczenia usług i oferowania produktów, w tym dotyczące pozyskiwania i odnawiania licencji. Obowiązki regulacyjne wynikają ze zmian prawa oraz decyzji administracyjnych. Decyzje regulacyjne i zmiany w otoczeniu regulacyjnym mogą niekorzystnie wpływać na Orange Polska.

W 2021 roku Spółka będzie musiała dostosować działalność do postanowień Prawa komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa (obecnie na etapie prac legislacyjnych) zastąpi Prawo telekomunikacyjne, wyznaczając nowe ramy prawne dla operatorów telekomunikacyjnych.

Na szczeblu rządowym trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie mechanizmu oceny tzw. dostawców wysokiego ryzyka, przy czym jednym z kryteriów oceny ma być to, czy dany dostawca znajduje się pod kontrolą państwa spoza UE lub NATO.

W przypadku uznania dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka w drodze decyzji podlegającej natychmiastowej wykonalności, przedsiębiorcy telekomunikacyjni (i inne podmioty podlegające ustawie) mają obowiązek:

  • nie wprowadzać do użytkowania wskazanych w decyzji usług, produktów i procesów ICT, dostarczanych przez dostawcę wysokiego ryzyka;
  • wycofać z użytkowania wskazane w decyzji usługi, produkty i procesy ICT w ciągu 7 lat (postanowienie ogólne) lub 5 lat (dotyczy przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jeżeli decyzja obejmuje funkcje krytyczne dla bezpieczeństwa sieci).

Dla operatorów telekomunikacyjnych, takich jak Orange Polska, wprowadzenie takich przepisów może ograniczyć pulę dostawców sprzętu telekomunikacyjnego dostępnych na rynku, co może spowodować opóźnienie lub zwiększenie kosztów wdrożenia sieci
5G. Nowe przepisy mogą także pociągnąć za sobą dodatkowe koszty związane z obowiązkiem wycofania produktów, usług i procesów dostarczanych przez dostawcę wysokiego ryzyka.

W ramach POPC, istnieje ryzyko nieosiągnięcia zakładanego zwrotu z inwestycji w wyniku obniżenia kwot dofinansowania lub konieczności realizacji dodatkowego zakresu inwestycji.

Pomimo wzmocnienia przez Orange Polska polityki przeciwdziałania korupcji, ze względu na znaczną liczbę kontrahentów oraz złożony charakter procesów, mogą się zdarzyć przypadki działań o charakterze korupcyjnym, co może mieć niekorzystne skutki, zwłaszcza dla wizerunku Orange Polska.

Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka

W 2020 roku nastąpiły zmiany otoczenia prawnego zarówno w zakresie prawa ogólnego jak i przepisów odnoszących się bezpośrednio do branży telekomunikacyjnej. W ubiegłym roku rozpoczął się proces legislacyjny dotyczący Prawa komunikacji elektronicznej; prace trwają, a ustawa powinna wejść w życie prawdopodobnie w 3 kw. 2021 r. Zmiany w otoczeniu prawnym i regulacyjnym wymagają stałego i starannego monitorowania, jak również zapewnienia środków na wdrożenie nowych regulacji, aby zapobiec niezgodności z przepisami.

Na poziomie UE, w 2019 roku podjęto prace nad określeniem wspólnego podejścia do bezpieczeństwa sieci 5G, w ramach których przeprowadzono proces oceny ryzyka oraz zidentyfikowano główne zagrożenia w sieci 5G. W wyniku tych prac, w styczniu 2020 roku opublikowano dokument pt. „Unijny zestaw narzędzi ograniczających zagrożenia w obszarze cyberbezpieczeństwa sieci 5G”, który określa ogólne podejście do tej kwestii. Chociaż dokument nie wyklucza żadnego konkretnego dostawcy, to za istotne ryzyko uznaje uzależnienie od jednego dostawcy oraz zagrożenia związane z łańcuchem dostaw, w tym ingerencją państw spoza UE. Ponadto, przewiduje, że państwa członkowskie powinny dokonać analizy profilów ryzyka dostawców i, w zależności od jej wyników, zastosować odpowiednie ograniczenia i wyłączenia, zwłaszcza w odniesieniu do kluczowych zasobów. Prace w tym zakresie trwają także na poziomie krajowym, czego wyrazem jest m.in. podpisanie Wspólnej Deklaracji USA i Polski na temat 5G w 2019 roku, a także rozpoczęcie w 2020 roku prac legislacyjnych w zakresie określenia nowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i integralności sieci telekomunikacyjnych, w tym sieci 5G. Orange Polska monitoruje potencjalne regulacje w tym obszarze i podejmie odpowiednie działania w celu dostosowania się do wszelkich nowych obowiązków, jakie mogą zostać wprowadzone.

W Orange Polska wdrożono Politykę Antykorupcyjną oraz Wytyczne do zapobiegania korupcji. Te regulacje zawierają szczegółowe zasady i normy oraz odniesienia do konkretnych warunków i sytuacji, które pozwalają zidentyfikować i ograniczyć ryzyko wystąpienia korupcji. Spółka prowadzi także szereg działań o charakterze informacyjnym i szkoleniowym w celu podniesienia świadomości pracowników w zakresie przepisów i zasad antykorupcyjnych. W 2019 roku, w Orange Polska wprowadzono nowy program szkoleń „Zero tolerancji dla korupcji”, Szkolenia były profilowane stosownie do ekspozycji danej grupy pracowników na ryzyko.

Obszar ryzyka

Oddziaływanie pól elektromagnetycznych wytwarzanych przez urządzenia radiowe

 

Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii

Bezkonkurencyjna transmisja danych dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

 

Ekspozycja na ryzyko

 

 

Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności

  • Niekorzystny wpływ pól elektromagnetycznych na zdrowie ludzi,
  • spadek zainteresowania mobilnymi usługami telekomunikacyjnymi,
  • trudności inwestycyjne i zwiększone koszty związane z instalowaniem stacji bazowych i innych urządzeń bezprzewodowych.

 

Potencjalny wpływ

Pola elektromagnetyczne wytwarzane przez urządzenia radiowe (wykorzystywane przede wszystkim w sieciach mobilnych, ale także stacjonarnych) mogą budzić obawy o ich niekorzystny wpływ na zdrowie ludzi. Od 1 stycznia 2020 roku obowiązujące w Polsce ograniczenia w zakresie dopuszczalnego poziomu pól elektromagnetycznych są zgodne z Zaleceniem Rady 1999/519/ WE, co oznacza, że obecnie odpowiadają limitom stosowanym w większości krajów europejskich. Gdyby w przyszłości badania naukowe w pewnym stopniu potwierdziły słuszność powyższych obaw, spowodowałoby to zapewne spadek zainteresowania mobilnymi usługami telekomunikacyjnymi, trudności inwestycyjne i zwiększone koszty związane z instalowaniem stacji bazowych i innych urządzeń bezprzewodowych, a także nasilenie sporów i roszczeń.

 

Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka

Ścisłe kierownictwo Spółki monitoruje przestrzeganie wymogów regulacyjnych i dopuszczalnych poziomów emisji oraz innych wymogów prawnych w zakresie ochrony środowiska. Ponadto, w Orange Polska został wdrożony system zarządzania środowiskowego dla obszaru dostarczania usług telefonii mobilnej.

Obszar ryzyka

Brak sukcesu w realizacji strategii klimatycznej Orange Polska może mieć niekorzystny wpływ na wizerunek oraz skutkować wzrostem kosztów operacyjnych i utratą części inwestorów i klientów

 

Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii

Efektywność i odpowiedzialność w działaniu

 

Ekspozycja na ryzyko

Nowe

 

Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności

  • niepowodzenie strategii klimatycznej w związku z nieosiągnięciem założonego poziomu energii odnawialnej,
  • niewystarczające wsparcie regulacyjne dla rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce,
  • małe zainteresowanie klientów wyborem rozwiązań neutralnych klimatycznie lub ograniczających emisję CO₂,
  • brak polskiej narodowej strategii neutralności klimatycznej.

 

Potencjalny wpływ

Nieosiągnięcie zadeklarowanych celów klimatycznych (a w najgorszym scenariuszu wzrost emisji CO₂) może skutkować negatywnymi publikacjami w mediach oraz niekorzystnymi opiniami organizacji ekologicznych i agencji ratingowych, co może osłabić pozycję Orange Polska w indeksie WIGESG (uwzględniającym środowiskowe, społeczne i zarządcze działania firm odpowiedzialnych społecznie). Może to prowadzić do zmniejszenia zainteresowania inwestorów Spółką, a w dłuższym okresie przełożyć się na mniejszą satysfakcję i lojalność klientów.

Rośnie świadomość klientów, inwestorów i innych interesariuszy w zakresie zmian klimatu i szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju. Stąd konieczność zmniejszenia wpływu działalności Spółki oraz oferowanych przez nią produktów i usług na środowisko naturalne. Jeżeli Orange Polska nie będzie nadążać za zmieniającymi się oczekiwaniami interesariuszy dotyczącymi ograniczenia wpływu na środowisko, może utracić udziały w rynku oraz zaufanie inwestorów, klientów i innych interesariuszy. Wielu interesariuszy oczekuje wysokich standardów w zakresie ochrony środowiska oraz stałego ograniczania wpływu działalności Spółki na klimat zgodnie z naukowo określonymi zamierzeniami niezbędnymi do realizacji celów klimatycznych Porozumienia Paryskiego. Ponadto, w najbliższej przyszłości należy się spodziewać rosnącej presji regulacyjnej zgodnie z celami neutralności klimatycznej przyjętymi przez UE i państwa członkowskie.

Chociaż technologia 5G jest efektywniejsza energetycznie od starszych technologii, stale rosnący ruch transmisji danych zwiększa całkowite zużycie prądu, co może powodować wzrost emisji CO₂ (zużycie energii elektrycznej jest głównym źródłem emisji w branży telekomunikacyjnej). W związku z tym, zwiększenie udziału energii odnawialnej wykorzystywanej na potrzeby Orange Polska poprzez długoterminowe umowy na zakup energii (PPA) ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia emisji CO₂ pomimo wzrostu ruchu.

 

Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka

Ekologia znalazła się w centrum strategii biznesowej Grupy Orange oraz Orange Polska. Celem Spółki jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku oraz znaczące zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do 2025 roku.

Powołanie doradcy ds. strategii klimatycznej (który w szczególności odpowiada za określanie celów środowiskowych, ściśle zharmonizowanych ze strategią biznesową Grupy i strategią Engage 2025, a także realizację pilotażowych planów działań związanych z celami do roku 2025) oraz opracowanie strategii klimatycznej i planu działania (#OrangeGoesGreen).

Otwarty dialog z interesariuszami w sprawie zaangażowania i działań Orange Polska oraz pozytywnego wpływu branży telekomunikacyjnej na zmniejszenie emisji w innych sektorach.

Zakup zielonej energii w oparciu o długoterminowe umowy bezpośrednio z producentami w celu zwiększenia jej udziału w strukturze zużycia do 60% do 2025 roku. Kontynuacja działań optymalizujących zużycie energii, w tym między innymi poprzez ewolucję technologiczną oraz wdrażanie efektywniejszych energetycznie rozwiązań (np. 5G zamiast 4G, światłowody zamiast łączy miedzianych).

Główny cel biznesowy /odniesienie do strategii

Bezkonkurencyjna transmisja danych dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

 

Ekspozycja na ryzyko

Nowe

 

Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności

  • Wzrost należności trudnościągalnych,
  • spadek przychodów z usług roamingu.

 

Potencjalny wpływ

Zamrożenie gospodarki w wyniku kolejnych fal pandemii może stanowić zagrożenie zarówno dla funkcjonowania jak i wyników działalności biznesowej i modelu działania Orange Polska.

Pogorszenie się sytuacji finansowej części klientów Orange Polska może zwiększyć poziom należności trudnościągalnych z tytułu usług telekomunikacyjnych.

Zawirowania na rynku związane z pandemią COVID-19 mogą także doprowadzić do spadku cen sprzedaży należności, a nawet powstrzymać potencjalnych nabywców od ich kupna.

Ograniczenia w zakresie turystyki i podróży służbowych mogą skutkować zmniejszeniem przychodów z roamingu.

 

Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka

Orange Polska stosuje się do wszystkich wprowadzonych przez państwo ograniczeń. Do wszystkich biur i salonów są na bieżąco dostarczane środki sanitarne i ochronne, przeznaczone dla pracowników i klientów.

Zarząd monitoruje zachowania klientów i wskaźniki statystyczne, w tym płatności zobowiązań, upadłości, nadużyć i opóźnień w płatnościach, w celu niezwłocznej korekty działań windykacyjnych i procesu zarządzania wierzytelnościami.

Wyniki wyszukiwania