Obszar ryzyka
Obowiązki regulacyjne wynikające ze zmiany prawa, a także decyzji administracyjnych
Główny cel biznesowy / odniesienie do strategii
Efektywność i odpowiedzialność w działaniu
Ekspozycja na ryzyko
Kluczowe czynniki ryzyka oraz kwestie i obszary niepewności
- Ryzyko związane z pozyskaniem nowych pasm na potrzeby świadczenia zaawansowanych usług telekomunikacyjnych (w tym 5G),
- potencjalne konsekwencje sporu USA – Chiny,
- proces legislacyjny ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej (które ma zastąpić obecne Prawo telekomunikacyjne),
- postępowania UOKiK i Komisji Europejskiej w sprawie współdzielenia sieci,
- korekty finansowe i obniżenie dofinansowania w przypadku opóźnień inwestycji w ramach POPC,
- wzrost obciążeń podatkowych i presji fiskalnej w wyniku zmian w prawie,
- wzrost opłat za używanie gruntu stron trzecich na potrzeby budowy i utrzymania infrastruktury Orange Polska,
- straty wizerunkowe i finansowe na skutek udziału pracowników Orange Polska w działaniach o charakterze korupcyjnym.
Potencjalny wpływ
Orange Polska musi wypełniać różne obowiązki regulacyjne, które określają zasady świadczenia usług i oferowania produktów, w tym dotyczące pozyskiwania i odnawiania licencji. Obowiązki regulacyjne wynikają ze zmian prawa oraz decyzji administracyjnych. Decyzje regulacyjne i zmiany w otoczeniu regulacyjnym mogą niekorzystnie wpływać na Orange Polska.
W 2021 roku Spółka będzie musiała dostosować działalność do postanowień Prawa komunikacji elektronicznej. Nowa ustawa (obecnie na etapie prac legislacyjnych) zastąpi Prawo telekomunikacyjne, wyznaczając nowe ramy prawne dla operatorów telekomunikacyjnych.
Na szczeblu rządowym trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie mechanizmu oceny tzw. dostawców wysokiego ryzyka, przy czym jednym z kryteriów oceny ma być to, czy dany dostawca znajduje się pod kontrolą państwa spoza UE lub NATO.
W przypadku uznania dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka w drodze decyzji podlegającej natychmiastowej wykonalności, przedsiębiorcy telekomunikacyjni (i inne podmioty podlegające ustawie) mają obowiązek:
- nie wprowadzać do użytkowania wskazanych w decyzji usług, produktów i procesów ICT, dostarczanych przez dostawcę wysokiego ryzyka;
- wycofać z użytkowania wskazane w decyzji usługi, produkty i procesy ICT w ciągu 7 lat (postanowienie ogólne) lub 5 lat (dotyczy przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jeżeli decyzja obejmuje funkcje krytyczne dla bezpieczeństwa sieci).
Dla operatorów telekomunikacyjnych, takich jak Orange Polska, wprowadzenie takich przepisów może ograniczyć pulę dostawców sprzętu telekomunikacyjnego dostępnych na rynku, co może spowodować opóźnienie lub zwiększenie kosztów wdrożenia sieci
5G. Nowe przepisy mogą także pociągnąć za sobą dodatkowe koszty związane z obowiązkiem wycofania produktów, usług i procesów dostarczanych przez dostawcę wysokiego ryzyka.
W ramach POPC, istnieje ryzyko nieosiągnięcia zakładanego zwrotu z inwestycji w wyniku obniżenia kwot dofinansowania lub konieczności realizacji dodatkowego zakresu inwestycji.
Pomimo wzmocnienia przez Orange Polska polityki przeciwdziałania korupcji, ze względu na znaczną liczbę kontrahentów oraz złożony charakter procesów, mogą się zdarzyć przypadki działań o charakterze korupcyjnym, co może mieć niekorzystne skutki, zwłaszcza dla wizerunku Orange Polska.
Podejście Zarządu i metody ograniczania ryzyka
W 2020 roku nastąpiły zmiany otoczenia prawnego zarówno w zakresie prawa ogólnego jak i przepisów odnoszących się bezpośrednio do branży telekomunikacyjnej. W ubiegłym roku rozpoczął się proces legislacyjny dotyczący Prawa komunikacji elektronicznej; prace trwają, a ustawa powinna wejść w życie prawdopodobnie w 3 kw. 2021 r. Zmiany w otoczeniu prawnym i regulacyjnym wymagają stałego i starannego monitorowania, jak również zapewnienia środków na wdrożenie nowych regulacji, aby zapobiec niezgodności z przepisami.
Na poziomie UE, w 2019 roku podjęto prace nad określeniem wspólnego podejścia do bezpieczeństwa sieci 5G, w ramach których przeprowadzono proces oceny ryzyka oraz zidentyfikowano główne zagrożenia w sieci 5G. W wyniku tych prac, w styczniu 2020 roku opublikowano dokument pt. „Unijny zestaw narzędzi ograniczających zagrożenia w obszarze cyberbezpieczeństwa sieci 5G”, który określa ogólne podejście do tej kwestii. Chociaż dokument nie wyklucza żadnego konkretnego dostawcy, to za istotne ryzyko uznaje uzależnienie od jednego dostawcy oraz zagrożenia związane z łańcuchem dostaw, w tym ingerencją państw spoza UE. Ponadto, przewiduje, że państwa członkowskie powinny dokonać analizy profilów ryzyka dostawców i, w zależności od jej wyników, zastosować odpowiednie ograniczenia i wyłączenia, zwłaszcza w odniesieniu do kluczowych zasobów. Prace w tym zakresie trwają także na poziomie krajowym, czego wyrazem jest m.in. podpisanie Wspólnej Deklaracji USA i Polski na temat 5G w 2019 roku, a także rozpoczęcie w 2020 roku prac legislacyjnych w zakresie określenia nowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i integralności sieci telekomunikacyjnych, w tym sieci 5G. Orange Polska monitoruje potencjalne regulacje w tym obszarze i podejmie odpowiednie działania w celu dostosowania się do wszelkich nowych obowiązków, jakie mogą zostać wprowadzone.
W Orange Polska wdrożono Politykę Antykorupcyjną oraz Wytyczne do zapobiegania korupcji. Te regulacje zawierają szczegółowe zasady i normy oraz odniesienia do konkretnych warunków i sytuacji, które pozwalają zidentyfikować i ograniczyć ryzyko wystąpienia korupcji. Spółka prowadzi także szereg działań o charakterze informacyjnym i szkoleniowym w celu podniesienia świadomości pracowników w zakresie przepisów i zasad antykorupcyjnych. W 2019 roku, w Orange Polska wprowadzono nowy program szkoleń „Zero tolerancji dla korupcji”, Szkolenia były profilowane stosownie do ekspozycji danej grupy pracowników na ryzyko.