Raport
roczny 2020

Wyniki finansowe w 2020 roku

Finansowe wskaźniki KPI

Dla zilustrowania osiąganych wyników, Orange Polska Dane za lata 2017 i 2018 przedstawiono zgodnie stosuje szereg kluczowych wskaźników finansowych ze standardem MSR 18* i operacyjnych (KPI), które przedstawiono poniżej.

Dane za lata 2017 i 2018 przedstawiono zgodnie ze standardem MSR 18*

KPI Prognoza i cel na 2020 rok Wyniki Prognoza i cel na 2021 rok
Przychody (mln zł) Wzrost względem 2019 roku


Niski jednocyfrowy wzrost względem 2020 roku
Skorygowana
EBITDA/EBITDAaL**** (mln zł)



Wzrost EBITDAaL względem 2019 roku 2017 2018 2018** 2019 2019*** 2020 Niski jednocyfrowy wzrost względem 2020 roku
Skorygowana marża EBITDA/EBITDAaL 26,5% 27,5% 25,3% 26,4% 23,8% 24,3%
Skorygowana EBITDA/EBITDAaL 3 104 2 809 3 006 2 718 2 797
Nakłady inwestycyjne (mln zł) 1,7-1,9 mld zł, w zależności od przychodów ze sprzedaży aktywów; struktura inwestycji podobna jak w 2019 roku 2017 2018 2018** 2019 2020 1,7-1,9 mld zł, w zależności od przychodów ze sprzedaży aktywów (z wyłączeniem zakupu częstotliwości)
Nakłady inwestycyjne 1 933 2 250 2 114 2 140 1 893
Ekonomiczne nakłady inwestycyjne 1 866 1 701 1 801
Organiczne przepływy pieniężne – OCF (mln zł) 2017 2018 2018** 2019 2020
OCF 111 453 411 737 642
Stosunek zadłużenia netto do skorygowanej EBITDA/ EBITDAaL Spadek względem bazy porównawczej (2,4 w 2018 roku) 2017 2018 2018** 2019 2019** 2020
Zadłużenie netto do skorygowanej EBITDA/EBITDAaL 2,1 2,2 2,4 2,0 2,2 2,0
Dywidenda na akcję – DPS (zł) Zgodnie z zapowiedziami przy prezentacji strategii Orange.one we wrześniu 2017 roku, Zarząd ponownie nie będzie rekomendował wypłacania dywidendy w 2020 roku 2017 2018 2019 2020
DPS 0 0 0 0 Odniesiemy się do przyszłych wypłat dywidendy w nowej strategii, która zostanie przedstawiona w czerwcu 2021 roku
Zob. informacja o standardach rachunkowości w dziale Nasza strategia.
**Dane porównywalne za 2018 rok.
***Dane porównywalne za 2019 rok.
***Oba wskaźniki: skorygowana EBITDA (do 2018 roku) i EBITDAaL (od 2019 roku) to kluczowe miary rentowności operacyjnej stosowane przez Zarząd.

 

Możliwy dzięki podstawowym usługom telekomunikacyjnym oraz usługom IT i integracyjnym

Od 2018 roku zmieniliśmy układ raportowania przychodów. Nowy układ lepiej odzwierciedla strategię komercyjną nastawioną na sprzedaż oferty konwergentnej. W związku z tym, prezentujemy osobno przychody konwergentne oraz przychody z usług mobilnych i stacjonarnych, z których korzystają klienci niekonwergentni.

Przychody w 2020 roku wyniosły 11 508 mln zł i w ujęciu rocznym zwiększyły się o 102 mln zł (+0,9%).

Strategicznym motorem wzrostu przychodów pozostaje konwergencja, natomiast istotnej poprawie uległ trend przychodów z usług wyłącznie komórkowych oraz stacjonarnego dostępu szerokopasmowego. Przychody z usług wyłącznie komórkowych spadły tylko o 1,6% rok- do-roku, w porównaniu do spadku o 4,7% w 2019 roku. Tak istotna poprawa nastąpiła pomimo – spowodowanego pandemią koronawirusa – spadku przychodów z roamingu międzynarodowego o około 40%. Źródłem poprawy jest wzrost liczby klientów oraz poprawa w trendzie wskaźnika ARPO, głównie pod wpływem podwyżek cen z 2019 roku. Przychody z wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego utrzymały się na prawie niezmienionym poziomie, w porównaniu do spadku o 7% w 2019 roku. Czynnikiem poprawy jest wzrost ARPO (po wcześniejszych spadkach), głównie w wyniku podwyżek cen oraz znaczącego zwiększenia się udziału klientów usług światłowodowych, którzy generują najwyższe ARPO. W rezultacie, połączone przychody z tych kategorii oraz konwergencji (stanowiące zestaw podstawowych usług telekomunikacyjnych) wzrosły o 2,9%, czyli ponad dwa razy więcej niż w roku poprzednim (1,4%).

Dynamika wzrostu wskaźnika ARPO z usług konwergentnych zwiększyła się do 3,2% w ujęciu rocznym, a w skali całego roku wskaźnik ten osiągnął poziom 105,7 zł. Było to przede wszystkim wynikiem strategii nastawionej na wartość, rosnącego udziału usług światłowodowych i TV oraz dosprzedaży usług.

Zagregowany wskaźnik ARPO z usług wyłącznie komórkowych wyniósł w 2020 roku 19,6 zł i był o 2,5% niższy rok-do-roku. Spadek ten był wypadkową spadku o 4% w usługach post-paid i wzrostu o 3% w segmencie pre-paid.

Spadek ARPO z usług abonamentowych nadal wyhamowywał. W ubiegłym roku wyniósł 4%, wobec spadku o prawie 6% w 2019 roku. Poprawa nastąpiła pomimo bardzo niekorzystnego wpływu niższych przychodów z roamingu międzynarodowego. Z wyłączeniem roamingu, spadek ARPO z tych usług wyniósł tylko 0,4%. Na poprawę trendu miały wpływ następujące czynniki:

  • nastawienie na wartość i związane z tym podwyżki cen (w ramach strategii „więcej za więcej”) zarówno na rynku konsumenckim (wprowadzone w maju 2019 roku), jak i biznesowym (wprowadzone dla klientów z segmentu małych firm w listopadzie 2018 roku i lutym 2020 roku),
  • mniejszy udział bazy klientów Internetu mobilnego w całości usług mobilnych, w związku z czym znaczne spadki ARPO w tej kategorii (wynikające z dużo niższego zainteresowania tą usługą) w mniejszym stopniu przekładają się na spadki zagregowanego ARPO z usług abonamentowych.

Utrzymała się bardzo wysoka dynamika wzrostu przychodów z usług IT i integracji (30% rok-do-roku), co wynikało z silnego wzrostu organicznego oraz efektu nabycia spółki BlueSoft (przejętej w 2019 roku) oraz, w nieznacznym stopniu, spółki Craftware (przejętej w grudniu 2020 roku). Istotnym elementem wzrostu organicznego była realizacja w pierwszej połowie roku kontraktu z Pocztą Polską na dostawę tabletów dla listonoszy oraz usług towarzyszących.

Na dynamikę przychodów w 2020 roku wpłynęły również następujące czynniki:

  • dalszy strukturalny spadek przychodów z tradycyjnej telefonii głosowej (13% rok do roku),
  • spadek przychodów ze sprzedaży sprzętu o 13%, w wyniku czasowego zamknięcia znaczącej części sieci dystrybucji oraz zmniejszonych zakupów klientów w związku z pandemią,
  • wzrost przychodów hurtowych o 6%, głównie w wyniku dużego wzrostu ruchu w sieci mobilnej, spowodowanego pandemią koronawirusa,
  • spadek pozostałych przychodów o 14% na skutek zmiany warunków biznesowych w zakresie odsprzedaży energii elektrycznej w stosunku do 2019 roku.

 

W 2020 roku wzrost EBITDAaL (EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu) o 2,9% dzięki dobrym wynikom w podstawowych usługach telekomunikacyjnych oraz nadzwyczajnym działaniom w zakresie oszczędności kosztowych

W 2020 roku koszty operacyjne ogółem (liczone jako zysk EBITDAaL minus przychody) wzrosły, ale mniej niż przychody, co przełożyło się na wzrost EBITDAaL o 2,9% rok-do-roku (79 mln zł). Marża rentowności operacyjnej (EBITDAaL do przychodów) wzrosła o 0,5 pp. do 24,3%. Do wzrostu rentowności przyczyniła się poprawa w kluczowych usługach telekomunikacyjnych oraz zeszłoroczne podwyżki cen. Na wynik EBITDAaL istotny wpływ miały zdarzenia związane z pandemią koronawirusa. W ramach kroków ograniczających jej niekorzystny wpływ wprowadziliśmy zmiany w systemie nagród jubileuszowych w Orange Polska. Pozwoliło to na rozwiązanie rezerw bilansowych na przyszłe świadczenia pracownicze w wysokości 64 mln zł, co przełożyło się wprost na wynik finansowy. Z drugiej strony, zawiązaliśmy dodatkowe rezerwy, szacując ryzyko związane ze złymi długami oraz niewywiązywaniem się z innych zobowiązań umownych.

Na ewolucję kosztów miały głównie wpływ:

  • Spadek kosztów sprzedaży o 5%, w wyniku spadku sprzedaży telefonów oraz oszczędności w zakresie reklamy i marketingu.
  • Spadek kosztów pracy o 9% rok-do-roku, w wyniku rozwiązania rezerw na nagrody jubileuszowe, a także optymalizacji zatrudnienia w ramach realizacji nowej Umowy Społecznej.
  • Wzrost o 10% kosztów sieci oraz usług informatycznych, w wyniku znacznego wzrostu jednostkowego kosztu energii elektrycznej (o ponad 20%) oraz wzrostu jednostkowej stawki za jej dystrybucję.
  • Wzrost o 9% kosztów rozliczeń z innymi operatorami w wyniku nadzwyczajnego wzrostu ruchu w okresie nasilenia pandemii.

Odzwierciedla on znacznie niższe zyski ze sprzedaży nieruchomości oraz straty z tytułu różnic kursowych

Zysk netto w 2020 roku wyniósł 46 mln zł wobec 82 mln zł w 2019 roku. Zysk z działalności operacyjnej był w ujęciu rocznym nieco niższy, gdyż wzrost EBITDAaL został zrównoważony przez znacznie niższe zyski ze sprzedaży aktywów oraz nieznacznie wyższą amortyzację (w związku z inwestycjami sieciowymi). Koszty finansowe zwiększyły się w ujęciu rocznym o 34 mln zł, na co wpłynęły wyłącznie ujemne różnice kursowe, głównie z przeszacowania długoterminowych zobowiązań z tytułu leasingu denominowanych w euro.

W wysokości 1,8 mld zł w 2020 roku, mieszczące się w zakładanym przedziale

Ekonomiczne nakłady inwestycyjne Grupy (od 2020 roku ten miernik zawiera również wpływy ze sprzedaży aktywów) wyniosły w 2020 roku 1 801 mln zł i były o 100 mln zł wyższe niż w poprzednim roku.

Nakłady te obejmowały przede wszystkim:

  • rozbudowę sieci światłowodowej w ramach realizowanego programu inwestycyjnego, który w 2020 roku objął 0,8 mln gospodarstw domowych; razem z łączami wybudowanymi w latach 2014-2019 rozszerzyło to zasięg tej sieci do 5 mln gospodarstw domowych w 154 miastach (wobec 142 miast na koniec 2019 roku);
  • nakłady związane ze zwiększeniem zasięgu usług LTE, a także poprawą jakości sieci mobilnej, pojemności oraz zasięgu usług GSM/UMTS oraz przystosowaniem mobilnej sieci dostępowej do technologii 4G – również w miejscach nieobjętych projektem konsolidacji dostępowej sieci mobilnej (rejony strategiczne lub rejony niedoinwestowane);
  • rozbudowę mobilnej sieci transportowej i rdzeniowej, aby sprostać rosnącemu wolumenowi przesyłu danych oraz zapewnić oczekiwaną przez klientów jakość usług;
  • nakłady na realizację programów transformacji działalności;
  • realizację inwestycji związanych z rozwojem oferty, sprzedażą i procesem obsługi klienta jak również modernizacją i rozwojem infrastruktury informatycznej;
  • niższe wpływy ze sprzedaży aktywów o 347 mln zł w ujęciu rocznym.

 

2019 2020
eCapex 1 701 1 801

Odzwierciedlają wysokie środki pieniężne z działalności operacyjnej oraz znacznie niższe wpływy ze sprzedaży aktywów

Organiczne przepływy pieniężne w 2020 roku wyniosły 642 mln zł i były o 95 mln zł niższe od osiągniętych w 2019 roku. Jednak z wyłączeniem niższych o 440 mln zł wpływów ze sprzedaży aktywów (co wynikało z rekordowo wysokich wpływów ze sprzedaży nieruchomości w 2019 roku, a jednocześnie związanego z pandemią spowolnienia na rynku w 2020 roku), osiągnięte przepływy pieniężne były o 345 mln zł wyższe niż rok wcześniej. Złożyły się na to dwa zasadnicze czynniki. Po pierwsze, wzrost EBITDAaL i mniejsze zapotrzebowanie na kapitał obrotowy (głównie w wyniku mniejszego wzrostu należności z tytułu ratalnej sprzedaży sprzętu) przełożyły się na wzrost środków pieniężnych z działalności operacyjnej o 147 mln zł rok-do-roku. Po drugie, wypływy środków pieniężnych z tytułu inwestycji były w ujęciu rocznym o 262 mln zł niższe, co odzwierciedlało pewne spowolnienie inwestycji, jakie nastąpiło w celu zrównoważenia większych trudności na rynku nieruchomości, wynikających z pandemii.

W 2020 roku zadłużenie netto Spółki zmniejszyło się o około 538 mln zł, do poziomu 6 087 mln zł, głównie w wyniku wysokich wygenerowanych przepływów pieniężnych. Dźwignia finansowa osiągnęła na koniec roku poziom 2,0, po znacznym spadku w okresie poprzednich dwunastu miesięcy. Odzwierciedla to poprawę fundamentów biznesowych oraz działania w zakresie optymalizacji bilansu. Całe zadłużenie jest zabezpieczone przed ryzykiem walutowym. Zwiększyliśmy także udział długu opartego na stałej stopie procentowej do 99% (z 96% na koniec 2019 roku). W styczniu Spółka zawarła umowę o refinansowanie zadłużenia w kwocie 2,7 mld zł. W efekcie, począwszy od drugiego kwartału br. średni koszt obsługi długu zmniejszy się do ok. 2,8%.

 

Dług netto (w mln zł)

2019 2020
efektywna stopa oprocentowania długu 3,1% 3,1%

Zostaną określone w zaktualizowanej strategii

Zakończona sukcesem realizacja strategii Orange.one przybliża nas do wznowienia w przyszłości wypłat dywidendy. Trwały powrót do wypłacania dywidendy jest także celem Zarządu. Muszą jednak zostać spełnione dwie kluczowe przesłanki. Po pierwsze, musimy osiągnąć trwały wzrost EBITDAaL i organicznych przepływów pieniężnych. Po drugie, struktura naszego bilansu musi być bezpieczna. W tym kontekście, ważny element niepewności dotyczy kosztów rozwoju technologii 5G, w tym zakupu licencji na częstotliwości. Kwestię wypłat dywidendy omówimy przy przedstawianiu zaktualizowanej strategii w czerwcu 2021 roku.

Wyniki wyszukiwania