Możliwy dzięki podstawowym usługom telekomunikacyjnym oraz usługom IT i integracyjnym
Od 2018 roku zmieniliśmy układ raportowania przychodów. Nowy układ lepiej odzwierciedla strategię komercyjną nastawioną na sprzedaż oferty konwergentnej. W związku z tym, prezentujemy osobno przychody konwergentne oraz przychody z usług mobilnych i stacjonarnych, z których korzystają klienci niekonwergentni.
Przychody w 2020 roku wyniosły 11 508 mln zł i w ujęciu rocznym zwiększyły się o 102 mln zł (+0,9%).
Strategicznym motorem wzrostu przychodów pozostaje konwergencja, natomiast istotnej poprawie uległ trend przychodów z usług wyłącznie komórkowych oraz stacjonarnego dostępu szerokopasmowego. Przychody z usług wyłącznie komórkowych spadły tylko o 1,6% rok- do-roku, w porównaniu do spadku o 4,7% w 2019 roku. Tak istotna poprawa nastąpiła pomimo – spowodowanego pandemią koronawirusa – spadku przychodów z roamingu międzynarodowego o około 40%. Źródłem poprawy jest wzrost liczby klientów oraz poprawa w trendzie wskaźnika ARPO, głównie pod wpływem podwyżek cen z 2019 roku. Przychody z wyłącznie stacjonarnego dostępu szerokopasmowego utrzymały się na prawie niezmienionym poziomie, w porównaniu do spadku o 7% w 2019 roku. Czynnikiem poprawy jest wzrost ARPO (po wcześniejszych spadkach), głównie w wyniku podwyżek cen oraz znaczącego zwiększenia się udziału klientów usług światłowodowych, którzy generują najwyższe ARPO. W rezultacie, połączone przychody z tych kategorii oraz konwergencji (stanowiące zestaw podstawowych usług telekomunikacyjnych) wzrosły o 2,9%, czyli ponad dwa razy więcej niż w roku poprzednim (1,4%).
Dynamika wzrostu wskaźnika ARPO z usług konwergentnych zwiększyła się do 3,2% w ujęciu rocznym, a w skali całego roku wskaźnik ten osiągnął poziom 105,7 zł. Było to przede wszystkim wynikiem strategii nastawionej na wartość, rosnącego udziału usług światłowodowych i TV oraz dosprzedaży usług.
Zagregowany wskaźnik ARPO z usług wyłącznie komórkowych wyniósł w 2020 roku 19,6 zł i był o 2,5% niższy rok-do-roku. Spadek ten był wypadkową spadku o 4% w usługach post-paid i wzrostu o 3% w segmencie pre-paid.
Spadek ARPO z usług abonamentowych nadal wyhamowywał. W ubiegłym roku wyniósł 4%, wobec spadku o prawie 6% w 2019 roku. Poprawa nastąpiła pomimo bardzo niekorzystnego wpływu niższych przychodów z roamingu międzynarodowego. Z wyłączeniem roamingu, spadek ARPO z tych usług wyniósł tylko 0,4%. Na poprawę trendu miały wpływ następujące czynniki:
- nastawienie na wartość i związane z tym podwyżki cen (w ramach strategii „więcej za więcej”) zarówno na rynku konsumenckim (wprowadzone w maju 2019 roku), jak i biznesowym (wprowadzone dla klientów z segmentu małych firm w listopadzie 2018 roku i lutym 2020 roku),
- mniejszy udział bazy klientów Internetu mobilnego w całości usług mobilnych, w związku z czym znaczne spadki ARPO w tej kategorii (wynikające z dużo niższego zainteresowania tą usługą) w mniejszym stopniu przekładają się na spadki zagregowanego ARPO z usług abonamentowych.
Utrzymała się bardzo wysoka dynamika wzrostu przychodów z usług IT i integracji (30% rok-do-roku), co wynikało z silnego wzrostu organicznego oraz efektu nabycia spółki BlueSoft (przejętej w 2019 roku) oraz, w nieznacznym stopniu, spółki Craftware (przejętej w grudniu 2020 roku). Istotnym elementem wzrostu organicznego była realizacja w pierwszej połowie roku kontraktu z Pocztą Polską na dostawę tabletów dla listonoszy oraz usług towarzyszących.
Na dynamikę przychodów w 2020 roku wpłynęły również następujące czynniki:
- dalszy strukturalny spadek przychodów z tradycyjnej telefonii głosowej (13% rok do roku),
- spadek przychodów ze sprzedaży sprzętu o 13%, w wyniku czasowego zamknięcia znaczącej części sieci dystrybucji oraz zmniejszonych zakupów klientów w związku z pandemią,
- wzrost przychodów hurtowych o 6%, głównie w wyniku dużego wzrostu ruchu w sieci mobilnej, spowodowanego pandemią koronawirusa,
- spadek pozostałych przychodów o 14% na skutek zmiany warunków biznesowych w zakresie odsprzedaży energii elektrycznej w stosunku do 2019 roku.