Raport
roczny 2020

Najlepsze doświadczenie klienta

Optymalna struktura kanałów sprzedaży

KPI Zakładane cele Realizacja
Zapewnienie wszystkim klientom łatwego dostępu do naszych produktów i usług poprzez różne kanały kontaktu Liczba punktów sprzedaży 2017: 739
2018: 731
2019: 708
2020: 687
% punktów sprzedaży przystosowanych do potrzeb klientów z niepełnosprawnością 2017: 21%
2018: 20%
2019: 20%
2020: 20%
Liczba zmodernizowanych salonów
(projekt Best Retail Network)
2017: 14
2018: 120
2019: 235
2020: 317

Osiągnięcia w 2020 roku

Rok 2020 był bez wątpienia odmienny od wcześniejszych lat, przynosząc wyzwania, których nikt nie przewidział. Jednym z trendów była zmiana zachowań klientów i zwrot ku kanałom cyfrowym. Na szczęście, jeszcze w 2019 roku Orange Polska podjął decyzję o zacieśnieniu współdziałania kanałów sprzedaży oraz koncentracji na wielokanałowym modelu obsługi. Ta strategia stawia klienta w centrum naszych działań i skupia się na zapewnieniu możliwie najdogodniejszej ścieżki zakupu. Program obsługi wielokanałowej opiera się na pięciu filarach:

  • Personalizacja – realizowana poprzez przewidywanie potrzeb klientów i oferowanie im odpowiednio dopasowanych usług;
  • Zbieranie danych w czasie kontaktów z klientami i dbanie o to, aby w każdym punkcie kontaktu był dostępny widok klienta 360° (sprzedaż, obsługa klienta, biling itp.);
  • W odpowiedzi na zmianę zachowań zakupowych klientów, uznajemy kanał internetowy (z aplikacją Mój Orange stanowiącą jego serce) jako centralny węzeł cyfrowy w zarządzaniu relacjami z klientami;
  • Jednolite zarządzanie zapasami w ramach wspólnego systemu umożliwia zarządzanie w czasie rzeczywistym dostępnością urządzeń w naszym magazynie centralnym oraz wybór opcji dostawy: odbiór w salonie, kurier, paczkomat.
  • Procesy i narzędzia upraszczające przechodzenie z jednego kanału do innego: ta ścieżka jest oparta na początkowym kontakcie, a następnie – jeżeli klient nie dokończy zamówienia przy pierwszym kontakcie ze sprzedawcą w salonie lub przez telefon – na wykorzystaniu takich narzędzi jak „link z ofertą”, umożliwiających klientowi dokończenie zamówienia przez Internet.

Jesteśmy przekonani, że podejście wielokanałowe jest kluczowym elementem dla zapewnienia najlepszego doświadczenia klientów w czasie procesu sprzedaży – i jesteśmy gotowi ten model w pełni realizować.

Głównym celem Spółki jest rozwijanie internetowego kanału sprzedaży, a także optymalizacja i unowocześnianie salonów sprzedaży w taki sposób, by dopasować je do trendów rynkowych i konsumenckich, co ma bezpośrednie przełożenie na satysfakcję klientów i dalszą poprawę efektywności.

Dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej oraz wszechobecna cyfryzacja wpływają na oczekiwania i preferencje zakupowe klientów. Tym samym, stopniowo zmienia się rola salonów jako głównego kanału kontaktu, w którym na zakup usług decyduje się większość nowych klientów. Jednak obecni klienci, którzy chcą dokupić dodatkowe usługi Orange, robią to w większości właśnie w salonach. Dlatego inwestujemy w rozwój sieci sprzedaży.

Na koniec 2020 roku, dysponowaliśmy 687 salonami sprzedaży, z czego 317 zostało niedawno zmodernizowanych (w tym 23 salony typu Smart Store). 140 salonów Orange jest przystosowanych do obsługi osób z niepełnosprawnościami.

Dostosowujemy strategię sprzedaży do zmieniających się preferencji zakupowych klientów oraz rosnącej popularności kanałów cyfrowych. W odpowiedzi na ten trend, skoncentrowaliśmy się na poprawie jakości doświadczenia klientów w Internecie, usprawniając portal i aplikację Mój Orange. Naszym celem strategicznym jest uczynienie z kanału internetowego opcji pierwszego wyboru wśród klientów do wyszukiwania i kupowania usług Orange. W 2020 roku wprowadziliśmy nową wersję naszej aplikacji mobilnej, opracowaną we współpracy z klientami. Nowa wersja została bardzo dobrze przyjęta i wysoko oceniona przez klientów (ocena 4,3 – iOS i 4,2 – Android wobec 3,6 w grudniu 2019 roku). Aplikacja ułatwia także efektywne utrzymanie klientów, a także sprzedaż wyższych opcji usług i dosprzedaż nowych usług.

Ponadto, w ubiegłym roku opracowaliśmy i wprowadziliśmy w pełni automatyczny proces sprzedaży Orange Love, który umożliwił klientom składanie zamówień na oferty konwergentne przez Internet lub w aplikacji mobilnej.

Rok 2020 okazał się kluczowy dla naszej innowacyjnej oferty Orange Flex, obsługiwanej z poziomu aplikacji w smartfonie. Dzięki całkowicie cyfrowemu modelowi sprzedaży, klienci mogli aktywować plany mobilne bezpośrednio z domu, bez odwiedzania salonu – co było szczególnie istotne w okresie pandemii. W czasie zamrożenia gospodarki, wprowadziliśmy w ramach Orange Flex dedykowane oferty do nauki zdalnej oraz podjęliśmy kampanię społeczną wspierającą sektor edukacji w Polsce. Oferta Orange Flex została rozbudowana o usługi dla małych firm oraz sklep z urządzeniami w ramach aplikacji. Wskaźnik NPS dla tej oferty był najwyższy spośród wszystkich produktów Orange.

Klienci mogą również korzystać z bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami kanału Sprzedaży Aktywnej. Orange Polska wykorzystuje zaawansowane narzędzia geomarketingowe do efektywnego planowania obszarów pracy sprzedawców. Terenem ich pracy są najczęściej obszary inwestycji światłowodowych w miastach. W związku ze znaczącym wzrostem inwestycji w infrastrukturę światłowodową w osiedlach domów jednorodzinnych oraz udziałem Orange Polska w projektach inwestycyjnych w ramach POPC, przedstawiciele kanału Sprzedaży Aktywnej zajmują się sprzedażą usług światłowodowych na obszarach objętych tymi inwestycjami, ściśle współpracując przy tym z monterami w celu zwiększenia satysfakcji klientów (NPS).

Zapewnienie klientom sprawnej i przyjaznej obsługi

KPI Zakładane cele Realizacja
Poprawa doświadczenia klientów poprzez oferowanie atrakcyjnych  produktów i usług wraz z poprawą obsługi  klienta i kanałów sprzedaży, zarówno tradycyjnych jak i online

Bycie innowacyjnym i elastycznym w reagowaniu na działania konkurencji

Zagwarantowanie użytkownikom Internetu bezpieczeństwa w sieci Orange Polska Liczba aktywacji zabezpieczeń W 2020 roku klienci byli chronieni przez CyberTarczę: 3,5 mln razy

Osiągnięcia w 2020 roku

W 2020 roku w rankingu NPS (Net Promoter Score) osiągnęliśmy pierwszą pozycję wśród operatorów i w skali roku poprawiliśmy wynik o kolejny 1 pp. Co więcej, pierwsze miejsce Orange Polska zdobył już na koniec pierwszego półrocza 2020 roku i utrzymał je nieprzerwanie przez całe drugie półrocze. Co szczególnie warte podkreślenia, wskaźnik ten z roku na rok stabilnie rośnie również w poszczególnych segmentach usługowych, które składają się na wynik całościowy. Klienci obdarzają nas coraz większym zaufaniem, co przekłada się na wymierne korzyści dla Spółki.

Poprawa wskaźnika NPS jest przede wszystkim wynikiem:

  • rozwoju oferty (rosnąca liczba klientów usług światłowodowych i pakietu Orange Love, uproszczenie i lepsze dopasowanie do potrzeb klientów oferty mobilnej i stacjonarnej),
  • rozwoju sieci (zwiększenie pojemności sieci LTE, poprawa zasięgu sieci mobilnej i stacjonarnej oraz wdrożenie sieci Hello 5G),
  • poprawy doświadczeń klientów dzięki upraszczaniu i automatyzacji procesów, rozwojowi kanałów cyfrowych i cyfryzacji ścieżek klienckich, a także stale udoskonalanej obsłudze przez sprzedawców, techników i konsultantów infolinii w kanałach tradycyjnych,
  • transparentnej komunikacji z klientami we wszystkich kanałach.

Wysoką jakość obsługi klientów w kanałach tradycyjnych potwierdziły otrzymane w 2020 roku nagrody i certyfikaty:

  • Godło Firma Przyjazna Klientowi, przyznawane przez klientów na podstawie niezależnego badania satysfakcji (drugi rok z rzędu),
  • Certyfikat OK SENIOR za dedykowaną obsługę osób starszych na infolinii i w salonach,
  • Gwiazda Jakości Obsługi za obsługę na infolinii oferty nju (już po raz piąty),
  • Certyfikat COPC (Customer Operations Performance Center).

Dla obsługi klienta szczególnie istotny jest ostatni z tych certyfikatów. Obsługa zgodnie ze standardami COPC zapewnia korzyści, które bezpośrednio odczuwają klienci (np. poprawa jakości i związany z tym wzrost satysfakcji), ale także sama organizacja (optymalizacja kosztów i zwiększenie efektywności). W poprzednich latach certyfikacja COPC dotyczyła wybranych lokalizacji, reprezentujących poszczególne procesy obsługowe. W ubiegłym roku zdecydowaliśmy się na bardziej kompleksowe podejście, w którym jakość i procedury obsługi są monitorowane w sposób całościowy – COPC Enterprise. W 2020 roku wdrożyliśmy skutecznie standard COPC Enterprise dla kanałów B2C i SOHO, a certyfikacja została formalnie potwierdzona w 1 kwartale 2021 roku.

Spółka jest liderem wdrażania standardu COPC w Grupie Orange, a audytorzy podkreślają, że „praca zgodnie ze standardami jest w DNA Orange Polska”.

Orange-Grafiki-21-11 Orange-Grafiki-21-11

Kanały kontaktu

Zapewniamy klientom szeroki wybór dostosowanych do ich potrzeb kanałów kontaktu, które stale doskonalimy.

  • Rozwijamy naszego asystenta głosowego. Satysfakcja klientów przy sprawach w pełni obsłużonych przez Maxa jest wyższa niż w przypadku samoobsługi za pośrednictwem tradycyjnego systemu IVR.
  • Konsekwentnie realizowaliśmy strategię rozwoju kanałów cyfrowych – blisko 70% interakcji naszych klientów odbyło się za pośrednictwem w pełni cyfrowych kanałów kontaktu bądź kanałów cyfrowych z asystą konsultanta.
  • Rozwinęliśmy społeczność Nasz Orange, której liczebność wzrosła w ubiegłym roku o 23% (w stosunku do 2019 roku).
  • Wdrożyliśmy interaktywny system kontaktu z pracownikami działów technicznych dla instalacji i usterek sieci stacjonarnej w oparciu o link w Internecie. W 2020 roku z tego udogodnienia mogło skorzystać 500 tys. klientów, a ich satysfakcja była znacząco wyższa niż w przypadku wykorzystywania tradycyjnych kanałów kontaktu.
  • Rozwijamy wdrożone w 2019 roku zintegrowane narzędzie do zarządzania relacjami z klientami – OMNI. Podczas kontaktu z klientem zarówno sprzedawcy jak i doradcy realizują procesy w OMNI w ten sam sposób, a klient może to zobaczyć, logując się do portalu Mój Orange. Mając dostęp w czasie rzeczywistym do informacji o kliencie (np. danych osobowych, billingowych itd.), pracownicy sprawniej i efektywniej realizują wiele czynności z zakresu obsługi, w szczególności szybciej wprowadzają zamówienia na wszystkie produkty i skuteczniej zarządzają relacjami z klientami. W 2020 roku rozszerzyliśmy zakres funkcjonalny platformy OMNI, udostępniając ją klientom biznesowym w segmentach SOHO i SME. Pozwoliło nam to zaoferować naszym klientom będącym przedsiębiorcami przystępne i wygodne możliwości zarządzania standardowymi usługami, dostępne wcześniej na rynku konsumenckim.
  • W dalszym ciągu rozwijamy i aktywnie promujemy dedykowane rozwiązania samoobsługowe (aplikacje Fleet Manager oraz Premium Portal Support), które umożliwiają klientom biznesowym samodzielne zarządzanie usługami przez całą dobę.
  • zapoznać się z cennikami i sprawdzić ich dostępność
  • zakupić nowe usługi i przedłużyć umowę
  • zrealizować sprawy obsługowe, np. wykonać diagnostykę urządzeń lub usług
  • dowiedzieć się, jak w łatwy sposób samodzielnie zrealizować sprawę: podłączyć urządzenie, skorzystać z narzędzi samoobsługowych (tutoriale Orange Expert)
  • uzyskać informacje o produktach i płatnościach
  • zlecić zmiany w zakresie usług i konta
  • zakupić nowe usługi i przedłużyć umowę
  • uzyskać wsparcie w zakresie reklamacji, kwestii technicznych i płatności
  • obejrzeć urządzenia (salon wystawowy)
  • przetestować produkty
  • zakupić produkty i usługi
  • uzyskać informacje
  • odebrać zamówienie
  • zrealizować sprawy obsługowe
  • uzyskać informacje o produktach i usługach
  • podzielić się doświadczeniami
  • zgłosić potrzeby informacyjne
  • uzyskać wsparcie (niezwiązane ze szczegółami konta)
  • sprawdzić opinie

Bezpieczeństwo danych osobowych

Jesteśmy administratorem wielu danych osobowych, w tym naszych klientów, pracowników, kontrahentów itp. Dane osobowe są jedną z kategorii informacji chronionych – wraz z danymi stanowiącymi tajemnicę telekomunikacyjną i tajemnicę przedsiębiorstwa. W celu zapobieżenia ewentualnym naruszeniom bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych, wdrożyliśmy zabezpieczenia zgodne z międzynarodowymi standardami. W Spółce działa certyfikowany System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, zgodny z normą ISO/IEC 27001:2013. Orange Polska uzyskał certyfikat zgodności z wymaganiami normy ISO/IEC 27018:2014. Spółka regularnie odnawia certyfikaty FIRST oraz Trusted Introducer dla jednostki CERT Orange Polska.

Na każdym etapie gromadzenia i przetwarzania danych dbamy o obowiązek informowania klienta m.in. o celu i zakresie przetwarzania jego danych, prawie dostępu do nich oraz możliwości ich poprawiania. W 2020 roku nie zostały nałożone na Spółkę żadne kary z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Ze względu na charakter współczesnych zagrożeń w zakresie technologii informatycznych stosowanych do przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, pomimo podejmowanych działań zapobiegawczych nie da się całkowicie wyeliminować ryzyka naruszenia bezpieczeństwa tych informacji.

Rozporządzenie ogólne o ochronie danych osobowych (RODO) ułatwia dochodzenie odszkodowań w ramach odpowiedzialności cywilnej. Ewentualne naruszenie bezpieczeństwa danych osobowych może mieć znaczące niekorzystne skutki dla renomy Spółki oraz wiązać się z poważną odpowiedzialnością (potencjalnie również karną), co może mieć negatywny wpływ na przyszłe wyniki finansowe Orange Polska. Zgodnie z RODO i normą ISO 29134:2017 oraz wytycznymi Grupy Roboczej art. 29 wprowadziliśmy od 2018 roku proces oceny oraz przeciwdziałania skutkom naruszenia praw i wolności osób fizycznych, których dane są przetwarzane przez Orange Polska.

W 2018 roku przeprowadziliśmy również dedykowane szkolenia, którymi byli objęci pracownicy i współpracownicy Orange Polska, a także wdrożyliśmy proces szkoleń wstępnych dla nowozatrudnionych pracowników Spółki oraz szkolenia e-learningowe z zakresu bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych.

Bezpieczeństwo danych w sieci

Pandemia koronawirusa COVID-19, która w skali świata zmieniła charakter działalności biznesowej, nie ominęła obszaru cyberbezpieczeństwa. Na początku obowiązywania ograniczeń lokalnych i globalnych, nasi klienci musieli się mierzyć z licznymi zagrożeniami, które żerowały na obawach, niepewności i wątpliwościach związanych z pandemią. Na całościowy obraz składały się zarówno nieprawdziwe wiadomości (z dużym prawdopodobieństwem generowane i rozpowszechniane przez określone kraje i ich służby w celu podsycania niepewności wśród ludzi) oraz różnorodne kampanie phishingowe. W większości przypadków, do tego celu były wykorzystywane wiadomości SMS (wskazujące na konieczność dopłaty za „dezynfekcję paczki” i kierujące ofiary do fałszywej bramki płatności) bądź wiadomości przesyłane przez pocztę elektroniczną lub komunikatory społecznościowe (zawierające nieprawdziwe informacje o pandemii i przekierowujące ofiary do fałszywej strony logowania do Facebooka – w celu wyłudzenia danych).

Z tego względu na początku pandemii skoncentrowaliśmy się na zwiększaniu świadomości dotyczącej phishingu, wskazując szczególne elementy tego typu kampanii. Ponadto, staramy się regularnie przeciwdziałać tym zagrożeniom, zapewniając użytkownikom bezpieczeństwo korzystania z naszych usług oraz oferując niezbędną wiedzę o tym, jak ich bezpiecznie używać. Prowadzimy działania edukacyjne dotyczące Internetu, udostępniamy narzędzia techniczne pomagające w zabezpieczeniu danych i urządzeń oraz monitorujemy zagrożenia dla użytkowników sieci, w tym dzieci.

na zagrożenia i wspiera użytkowników Internetu. Dzięki precyzyjnemu dostrojeniu, w 2020 roku nasze systemy CyberTarczy potrafiły jeszcze lepiej rozpoznawać strony phishingowe i ze złośliwym oprogramowaniem, zapewniając wzmocnioną ochronę użytkownikom sieci Orange Polska. Ogółem, zabezpieczyły przed związanymi z tym infekcjami prawie 3,5 mln użytkowników, a blisko 40 mln razy uchroniły potencjalne ofiary przed wejściem na jedną z kilku tysięcy potwierdzonych stron phishingowych.

Dopuszczalny poziom pól elektromagnetycznych w Polsce

Wszystkie telefony komórkowe dostępne w ofercie Orange Polska odpowiadają standardom emisji ustalonym przez Międzynarodową Komisję Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP). Dbamy o to, żeby przechodziły odpowiednie testy, a bezpieczeństwo ich użytkowania było weryfikowane poprzez badania zgodności z zasadniczymi wymaganiami. Wszystkie urządzenia mobilne w ofercie Orange Polska są bezpieczne dla zdrowia i posiadają dołączoną informację o wartości współczynnika SAR, która jest zawsze mniejsza od ustalonych limitów bezpieczeństwa (poniżej 2 W/kg). Współczynnik absorpcji swoistej (SAR) dla telefonu komórkowego oznacza maksymalny poziom fal radiowych, jakiemu może być poddany użytkownik w trakcie rozmowy. Informację o wartości współczynnika SAR dla danego telefonu można znaleźć w jego instrukcji obsługi (specyfikacji technicznej) dołączanej przez producenta.

Sieć komórkowa Orange Polska wykorzystuje wyłącznie sprawdzone, stosowane na całym świecie i bezpieczne dla wszystkich użytkowników techniki łączności bezprzewodowej.

W Polsce od 1 stycznia 2020 roku stosuje się limity ekspozycji na pola elektromagnetyczne zgodne z Zaleceniem Rady 1999/519/WE. Nowe limity zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz.U. z 2019 r., poz. 2448). Zastąpiło ono Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz.U. nr 192, poz. 1883), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1815), na mocy art. 34 pkt 2.

Orange Polska spełnia wszystkie normy dotyczące poziomów pól elektromagnetycznych (PEM) wokół stacji bazowych i nadawczych. Wprowadzamy rozwiązania techniczne związane z ochroną przed polami elektromagnetycznymi emitowanymi przez instalacje radiokomunikacyjne stacji bazowych, budowanych w ramach naszych inwestycji lub eksploatowanych w naszej sieci. Zapewniamy zgodność z odpowiednimi przepisami poprzez następujące działania:

  • wykonywanie odpowiednich obliczeń oddziaływania PEM na środowisko w ramach projektów nowych lub modernizowanych stacji radiowych;
  • wykonywanie pomiarów dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych i przekazywanie protokołów pomiarowych do właściwych organów odpowiedzialnych za ochronę środowiska, które podejmują decyzje o tym, czy należy przeprowadzić konsultacje społeczne. Dialog i konsultacje społeczne dotyczące obiektów sieciowych są prowadzone w ramach postępowania administracyjnego i są inicjowane i nadzorowane przez właściwe urzędy.

Orange Polska dostarczył dane wejściowe (parametry stacji bazowych i wyniki pomiarów PEM) do Instytutu Telekomunikacji. Te dane umożliwią uruchomienie systemu SI2PEM. System, dostępny przez Internet, będzie zawierał informacje o wynikach pomiarów i przewidywanych poziomach PEM w całej Polsce. Użytkownicy będą mogli otrzymać dane dotyczące wartości PEM w dowolnych interesujących ich miejscach.

Sieć 5G nie ma żadnego potwierdzonego negatywnego lub pozytywnego wpływu na ludzi – zarówno jeśli chodzi o natężenie pola elektromagnetycznego jak i zakres wykorzystywanych częstotliwości. Stosowane w technologii 5G urządzenia nie spowodują przekroczenia obowiązujących w Polsce norm dotyczących natężenia pola elektromagnetycznego. Normy te zostały ustalone w oparciu o badania naukowe z takich dziedzin jak medycyna, epidemiologia, biologia i dozymetria, zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP). Fale radiowe to fale elektromagnetyczne o częstotliwości mniejszej niż podczerwień czy światło widzialne (które są również falami elektromagnetycznymi). Oznacza to, że fale radiowe nie są promieniowaniem jonizującym (jak np. promieniowanie rentgenowskie), a ich natężenie stosowane w sieciach komórkowych zapewnia bezpieczeństwo z dużym marginesem ochrony. Pola elektromagnetyczne wykorzystywane w telefonii komórkowej nie mają żadnego potwierdzonego niekorzystnego wpływu na człowieka. Fale radiowe i mikrofale nie są uznawane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) za potencjalną przyczynę powstawania nowotworów. Zostały zaliczone do kategorii zjawisk i substancji, których wpływ na rozwój nowotworów wymaga dalszych badań, ale nie oznacza to, że zdaniem WHO wpływ taki istnieje.

Technologia

Częstotliwości

Dopuszczalny poziom ekspozycji

Energooszczędna żarówka

100 KHz 87 V/m

Radio FM

100 MHz 28 V/m

TV

400 MHz 31 V/m
900 MHz 41 V/m
1,8 GHz 56 V/m
900 MHz 41 V/m
2,1 GHz 61 V/m

WIFI

2,5 GHz 61 V/m
5 GHz 61 V/m
800 MHz 39 V/m
1,9 GHz 58 V/m
+ 2,5 GHz 61 V/m
700 MHz 39 V/m
3,5 GHz 61 V/m
26 GHz 61 V/m

 

Wyniki wyszukiwania