Raport
roczny 2020

Nacisk na poprawę efektywności

Zakładane cele KPI Realizacja
Bycie elastyczną i cyfrową organizacją, stale szukającą pola do poprawy efektywności
  • ciągła transformacja kosztów pośrednich
  • optymalizacja i automatyzacja procesów
  • optymalizacja wydatków IT, a także ułatwienie procesu podejmowania inicjatyw komercyjnych, zwłaszcza w przypadku ofert konwergentnych
Koszty pośrednie Koszty pośrednie w latach 2016-2020 (w mln zł)

2016 = 4,102
2017 = 3,903
2018 = 3,567
2019 = 3,598
2020 = 3,446

Osiągnięcia w 2020 roku

Strategia Orange.one nadała nowy wymiar trosce o efektywność w Orange Polska. Wszystkie nasze decyzje i działania biznesowe są obecnie ukierunkowane na tworzenie wartości. Chcemy być organizacją sprawną, cyfrową i elastyczną, silnie obecną w Internecie i dysponującą wysoce zautomatyzowanymi procesami oraz zdolną do ograniczania kosztów i znajdywania oszczędności w wyniku poprawy efektywności. To podejście znajduje odzwierciedlenie w naszych działaniach komercyjnych i wynikach finansowych.

W 2020 roku utrzymaliśmy skorygowane podejście do strategii komercyjnej: bardziej selektywne i zachowujące równowagę pomiędzy ilością a wartością. W 2019 roku zdecydowaliśmy się na istotne posunięcie, wprowadzając po raz pierwszy w historii podwyżki cen na rynku konsumenckim zgodnie z formułą „więcej za więcej”. To kolejne z serii posunięć służących budowaniu wartości, które w ubiegłych latach obejmowały: obniżenie subsydiów do telefonów, uproszczenie oferty, wygaszanie promocji i bonusów rozwadniających wartość oraz zmiany w poszczególnych planach taryfowych zachęcające klientów do migracji do droższych opcji. W ubiegłym roku kontynuowaliśmy także optymalizację struktury kanałów sprzedaży oraz oszczędności po stronie kosztów reklamy i promocji.

Marża bezpośrednia (różnica pomiędzy przychodami a kosztami, które są z nimi bezpośrednio związane) zmniejszyła się w ujęciu rocznym o 72 mln zł, co wynikało z tego, że duży wzrost przychodów z podstawowych kategorii usług został z nadwyżką zrównoważony przez wynikający z pandemii spadek przychodów z roamingu i zawiązanie dodatkowych rezerw oraz utrzymującą się presję na przychody z tradycyjnych stacjonarnych usług głosowych.

Zgodnie z przyjętymi priorytetami strategicznymi, kontynuowaliśmy kompleksowy program transformacji działalności w celu uproszczenia oraz, gdzie to możliwe, automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych. W 2020 roku obniżyliśmy koszty pośrednie o dalsze 4%. Poza kontynuacją działań optymalizacyjnych w różnych obszarach (koszty pracy, koszty obsługi klientów, koszty ogólne), do oszczędności kosztowych znacząco przyczyniły się nadzwyczajne działania podjęte przez Zarząd w celu zrównoważenia niekorzystnego wpływu pandemii, w tym głównie ograniczenie systemu nagród jubileuszowych (co umożliwiło rozwiązanie rezerw na przyszłe świadczenia pracownicze w wysokości 64 mln zł) oraz renegocjowanie ze związkami zawodowymi niektórych postanowień Umowy Społecznej. Aktualnie obowiązująca Umowa Społeczna, podpisana w grudniu 2019 roku i obejmująca lata 2020-2021, umożliwia dalszą optymalizację zatrudnienia w znaczącym tempie. Zgodnie z nią, w tych dwóch latach z programu odejść dobrowolnych będzie mogło łącznie skorzystać do 2 100 pracowników, co stanowi 17% całkowitej liczby pracowników na koniec 2019 roku. W 2020 roku koszty pracy zmniejszyły się o 9% w ujęciu rocznym.

Wyniki wyszukiwania