Raport
roczny 2020

Założenia

Rok 2020 był ostatnim rokiem realizacji ogłoszonego we wrześniu 2017 roku planu strategicznego Orange.one, który wyznaczył nowe podejście do długofalowego tworzenia wartości. Orange Polska postawił sobie za cel, żeby być operatorem telekomunikacyjnym pierwszego wyboru dla klientów indywidualnych i biznesowych w Polsce, budując jednocześnie model biznesowy, który zapewni stabilny wzrost przychodów i zysków.

Rok 2020 to zakończenie strategii Orange.one...

Kluczowymi elementami naszego planu budowania wartości były znaczne inwestycje w sieć światłowodową oraz strategia konwergencji. Rozwój łączy biznesowych z perspektywą wzrostu, a także wykorzystywanie unikalnych możliwości rynkowych były niezbędne dla zrównoważenia utrzymującej się presji na przychody z usług tradycyjnych – które kiedyś stanowiły główny przedmiot naszej działalności, lecz od wielu lat podlegają strukturalnej erozji. Równolegle, radykalnie przekształcaliśmy sposób działalności, nadając jej sprawny, cyfrowy i elastyczny charakter, wzmacniając obecność w Internecie i automatyzując poszczególne procesy.

Pracowaliśmy także nad zmianą naszej kultury korporacyjnej. Chcemy jeszcze ciężej pracować dla dobra naszych klientów, niemal obsesyjnie dążąc do poprawy ich doświadczenia w kontaktach z Orange. Celem zmiany kulturowej w Orange Polska jest także poprawa środowiska pracy w taki sposób, by pracownicy w jeszcze większym stopniu identyfikowali się z naszymi celami i wartościami oraz ufnie patrzyli na możliwości dalszej kariery w Orange. Co równie ważne, nacisk na budowanie wartości odzwierciedla się w odpowiedzialnym podejściu do kwestii ekologicznych i społecznych. Nasze inwestycje w jakość sieci w istotnym stopniu przyczyniają się do rozwoju w Polsce nowoczesnego społeczeństwa cyfrowego.

...której realizacja okazała się wielkim sukcesem

Oceniamy, że realizacja strategii Orange.one zakończyła się sukcesem.

W naszej ocenie pozycja rynkowa Orange Polska znacząco się poprawiła we wszystkich kluczowych segmentach rynku. Ponadto, jesteśmy operatorem dużo bardziej efektywnym. Kluczowym elementem były inwestycje w sieć światłowodową, która wspiera strategię konwergentną i stanowi o naszej długoterminowej przewadze konkurencyjnej. Na koniec 2020 roku w zasięgu tej sieci znajdowało się 5 milionów gospodarstw domowych w Polsce, co realizowało naszą strategiczną ambicję przedstawioną w 2017 roku. Udział klientów technologii światłowodowej potroił się w ciągu trzech lat do 27%. Odnotowaliśmy istotne wzrosty liczby klientów we wszystkich kluczowych usługach: konwergencji, stacjonarnego Internetu oraz usług mobilnych. Jednocześnie, dzięki koncentracji na wartości oraz ekspansji technologii światłowodowej bardzo istotnie poprawiliśmy trendy w zakresie średniego przychodu na klienta (ARPO).

Osiągnęliśmy wszystkie założone cele finansowe, przełamując wieloletnie negatywne trendy i powracając na ścieżkę wzrostu. Nasz główny wskaźnik rentowności operacyjnej (EBITDAaL, a wcześniej EBITDA) rósł przez ostatnie trzy lata, a przychody – przez ostatnie dwa. Było to wynikiem realizacji strategii konwergentnej, monetyzacji inwestycji w sieć światłowodową, konsekwentnego kierowania się budowaniem wartości w działalności komercyjnej, strategii cenowej „więcej za więcej” oraz bardzo dużych oszczędności kosztowych. Rentowność operacyjna poprawiała się pomimo ciągłej presji strukturalnej na wysokomarżowe tradycyjne usługi stacjonarne – spadki w tych usługach niemal w całości przenoszą się na spadek zysków. Rosnąca rentowność operacyjna przełożyła się na wzrost generowanych środków pieniężnych oraz zmniejszenie długu netto i poziomu dźwigni finansowej.

Na koniec 2020 roku zajęliśmy pierwszą pozycję w rankingu operatorów pod względem satysfakcji klientów, co było również naszym celem strategicznym. Najwyższy historycznie poziom wskaźnika NPS jest wynikiem wieloletnich i konsekwentnych wysiłków w celu poprawy wszystkich etapów „podróży klienta”, począwszy od jakości sieci, poprzez konstrukcję ofert, po sprzedaż i obsługę. Oceniamy również, że pewne obszary wymagają dalszej poprawy, czym zajmiemy się w następnym okresie strategicznym.

Wyniki wyszukiwania