Raport
roczny 2020

Odpowiedzialność w działaniu

W Orange Polska już od kilku lat wdrażamy politykę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) we wszystkich obszarach działalności. Nasza strategia CSR uwzględnia cele biznesowe firmy i wpisuje się w ich realizację.

Kluczowym elementem w tworzeniu strategii były wnioski z dialogu z interesariuszami, trendy rynkowe oraz wyzwania społeczne dla naszej branży w Polsce i na świecie.

Odpowiedzialność społeczna to dla nas kultura organizacyjna, która w tworzeniu i realizacji strategii biznesowej uwzględnia oczekiwania pracowników i innych grup interesariuszy – klientów, inwestorów, dostawców, partnerów biznesowych i społecznych oraz środowiska naturalnego. Wierzymy, że takie podejście przynosi korzyści firmie i jej otoczeniu, prowadzi do długofalowego rozwoju oraz przyczynia się do podnoszenia jakości życia nas wszystkich.

 

Dlatego w Orange Polska stworzyliśmy strategię społecznej odpowiedzialności, skupiając się na pięciu obszarach, kluczowych z punktu widzenia naszej branży i działalności na polskim rynku. W 2016 roku przyjęliśmy nową strategię społecznej odpowiedzialności na lata 2016-2020.

Fundamentem tej strategii jest odpowiedzialne zarządzanie – nasze wartości, zasady etyki, zgodność z wymogami oraz dialog z interesariuszami jako narzędzie poznawania ich oczekiwań. Na tym fundamencie opierają się cztery filary naszej strategii CSR:

  • Rozwój społeczny i cyfrowy – Czynimy nowe technologie sprzymierzeńcem rozwoju ekonomicznego i społecznego.
  • Bezpieczna sieć – Chcemy, aby korzystanie z najnowszych technologii było proste i wolne od zagrożeń.
  • Czyste środowisko – Realizujemy nasze cele biznesowe z poszanowaniem zasad ekologii i w harmonii ze środowiskiem.
  • Zaangażowany zespół – Tworzymy kulturę współpracy, w której pracownicy czują się szanowani, pracują na rzecz realizacji wspólnych celów i mają wpływ na funkcjonowanie firmy.

Odpowiedzialne zarządzanie i działania w ramach tych czterech filarów przyczyniają się do wpływu na społeczeństwo, który można analizować w sześciu obszarach: gospodarka, innowacje, klienci, środowisko, społeczności i pracownicy.

OrangeGrafiki216 OrangeGrafiki216

Przywrócenie wzrostu dzięki strategii Orange.one

Do 2018 roku nasze wyniki finansowe od wielu lat podlegały stałej erozji. Przyczyniły się do tego głównie następujące czynniki:

  • konieczność dostosowania się do silnej konkurencji, głównie w usługach mobilnych, w celu obrony udziałów w rynku,
  • bardzo znacząca ekspozycja w segmencie stacjonarnych usług głosowych, które są skutecznie wypierane przez przystępne cenowo usługi komórkowe,
  • obowiązki regulacyjne ograniczające elastyczność kształtowania ofert handlowych.

Właściwa realizacja strategii Orange.one miała prowadzić do zbudowania modelu biznesowego, który pozwoli nam przezwyciężyć ten niekorzystny trend i stopniowo powrócić na ścieżkę trwałego wzrostu. W 2018 roku wzrosła skorygowana EBITDA. Był to pierwszy wzrost tego wskaźnika po 12 latach ciągłych spadków. Przychody w dalszym ciągu spadały, ale ich trend uległ wyraźnej poprawie. W 2019 roku podtrzymaliśmy wzrost EBITDAaL (EBITDA po uwzględnieniu kosztów leasingu – nasz nowy wskaźnik rentowności pod nowym standardem rachunkowości MSSF 16), a także osiągnęliśmy wzrost przychodów – po raz pierwszy od 13 lat.

Osiągnęliśmy wszystkie cele finansowe określone w strategii Orange.one, w każdym roku jej realizacji. W niektórych przypadkach nawet przekroczyliśmy pierwotne oczekiwania. Przychody rosły przez ostatnie dwa lata, a EBITDAaL – przez ostatnie trzy. Utrzymaliśmy nakłady inwestycyjne w założonych granicach, a także osiągnęliśmy znaczący postęp w zmniejszaniu zadłużenia.

graf2-01 graf2-01

Do 2017 roku spółka Orange Polska stosowała standard rachunkowości MSR 18 do ujmowania i określania wysokości przychodów.

W 2018 roku Spółka wdrożyła nowy standard rachunkowości MSSF 15. Ten standard zmienia moment rozpoznania przychodów w przypadku, gdy usługa mobilna jest sprzedawana razem z telefonem, który jest subsydiowany (sprzedawany poniżej kosztu zakupu). W momencie zawarcia umowy rozpoznawany jest wyższy przychód (gdyż przychód ze sprzedaży sprzętu odzwierciedla pełną wartość telefonu), zaś jest on niższy przez okres trwania kontraktu (gdyż przychody z usług są pomniejszane o wartość subsydiów).

Począwszy od 2019 roku, Orange Polska raportuje wyniki finansowe zgodnie z nowym standardem rachunkowości MSSF 16. Podstawowym celem nowego standardu jest zapewnienie jednolitej metody księgowania wszystkich umów leasingowych. Zgodnie ze standardem MSSF 16, leasingobiorca ujmuje w bilansie aktywa z tytułu prawa do użytkowania leasingowanych aktywów w powiązaniu ze zobowiązaniami z tytułu leasingu.

Do tej zmiany przyczyniło się z jednej strony stopniowe odwrócenie trendów komercyjnych, a z drugiej koncentracja na wartości w połączeniu z istotną optymalizacją kosztów.

Z powodzeniem wdrożyliśmy strategię konwergencji, co było możliwe dzięki dynamicznemu wzrostowi w usługach światłowodowych w miarę monetyzacji naszych dużych inwestycji w tym obszarze. Kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie był szczególny nacisk na wartość w działaniach komercyjnych, w tym podwyżki cen w formule „więcej za więcej” w usługach komórkowych, stacjonarnego Internetu i konwergentnych. Osiągnęliśmy też znaczący rozwój w segmencie ICT, który oferuje wysoki potencjał wzrostu i synergię z naszą podstawową działalnością telekomunikacyjną. W ostatnich latach, ze względu na procesy cyfryzacji w przedsiębiorstwach, synergia te stała się znaczniejsza niż kiedykolwiek. W ciągu ostatnich trzech lat zwiększyliśmy przychody z usług ICT o 120%, głównie poprzez wzrost organiczny, uzupełniony przez przejęcia.

Jednocześnie wypracowaliśmy bardzo duże oszczędności kosztowe. Od 2017 roku zoptymalizowaliśmy koszty pośrednie o blisko 600 mln zł, tj. 15%. Spadek ten udało się osiągnąć pomimo presji inflacyjnej w takich obszarach jak koszty pracy czy prądu elektrycznego – wymagało to zatem jeszcze większego wysiłku. Oszczędności dotyczyły wszystkich grup kosztów, między innymi kosztów pracy, usług obcych, kosztów ogólnych i administracyjnych, energii oraz utrzymania sieci, i były w dużym stopniu wynikiem kompleksowej transformacji procesów wewnątrz Orange Polska na każdym etapie naszego modelu biznesowego: sieci, produktów i usług, dystrybucji oraz obsługi klienta. Celem transformacji było uproszczenie, automatyzacja i cyfryzacja procesów.

Rentowność operacyjna poprawiała się pomimo ciągłej presji strukturalnej na wysokomarżowe tradycyjne usługi stacjonarne – spadki w tych usługach niemal w całości przenoszą się na spadek zysków. Rosnąca rentowność operacyjna przełożyła się na wzrost generowanych środków pieniężnych oraz zmniejszenie długu netto i poziomu dźwigni finansowej.

OrangeGrafiki219-1 OrangeGrafiki219-1

Obszary wymagające dalszej poprawy

Przedstawiając strategię Orange.one, wśród celów wymieniliśmy rozwój cyfrowych relacji z klientami oraz wzrost działalności w obszarach komplementarnych, takich jak Orange Finanse, Orange Energia, sprzedaż sprzętu i Orange Smart Care. Osiągnęliśmy w tych obszarach wyraźny postęp, ale jednocześnie dostrzegamy, że wymagają dalszej poprawy. Zajmiemy się tym w następnym okresie strategicznym.

Nasze salony pozostają najważniejszym kanałem dystrybucji, ale stopniowo zwiększamy udział sprzedaży przez Internet. Naturalnie korzystaamy z procesu cyfryzacji gospodarki, przyspieszonego przez pandemię. Naszym celem jest zwiększenie tempa cyfryzacji poprzez wprowadzenie lepszych i popularniejszych narzędzi informatycznych oraz uproszczenie procesów.

W niektórych obszarach komplementarnych odnieśliśmy sukces, a w innych ponieśliśmy porażkę – co było do przewidzenia w przypadku rozwijania nowych segmentów działalności. Kilka lat temu zrezygnowaliśmy z Orange Finanse, gdyż doszliśmy do wniosku, że model tej działalności nie był optymalny. Nadal rozwijamy Orange Energia, choć stanowi to wyzwanie ze względu na złożony charakter rynku energii; mamy pomysły na dalszy rozwój w tym obszarze, uwzględniający zachodzące zmiany, takie jak nacisk na zieloną energię. Sprzedaż sprzętu dynamicznie wzrosła. W 2018 roku wprowadziliśmy dla klientów możliwość zakupu urządzeń niezależnie od umowy o świadczenie usług i wolumen tej sprzedaży zwiększa się co roku. Jesteśmy jednak przekonani, że możemy i powinniśmy uzyskać większy udział w tym rynku kosztem sieci handlu detalicznego. Jesteśmy natomiast bardzo zadowoleni z Orange Smart Care jako usługi dodanej. W tej usłudze, klient wnosi miesięczną opłatę za ubezpieczenie smartfona od różnych uszkodzeń. Wzrost przychodów z usługi Orange Smart Care jest bardzo znaczący. W 2020 roku co trzeci smartfon był sprzedawany wraz z tą usługą.

Zatem, choć nie wszystko poszło idealnie, z łatwością osiągnęliśmy założony łączny poziom przychodów z obszarów komplementarnych.

W stronę nowej strategii

W czerwcu 2021 roku zamierzamy przedstawić nową strategię.

Przewidujemy, że w głównych filarach będzie ona kontynuacją strategii Orange. one, ale będzie też zawierać nowe elementy. Na pewno istotnym aspektem będzie rozwój sieci 5G, która otwiera nowe perspektywy działalności zarówno na rynku biznesowym jak i konsumenckim. Niedawno zaprezentowany projekt FiberCo będzie oznaczał nowe podejście do rozbudowy sieci dla świadczenia usług światłowodowych. To przedsięwzięcie umożliwi nam monetyzację inwestycji poprzez sprzedaż detaliczną i hurtową.

Chcemy też być firmą bardziej innowacyjną, która w większym stopniu zajmie się sztuczną inteligencją i wirtualną rzeczywistością. Na świecie rośnie ilość danych, które trzeba gromadzić i analizować – chcemy uczestniczyć w tym procesie. Widzimy możliwości rozwoju firmy w obszarze cyfryzacji, na przykład procesów sprzedaży i obsługi klientów.

Ponieważ zawsze staramy się także patrzeć na skutki, jakie nasza działalność niesie dla gospodarki i środowiska, ważnym elementem będzie zrównoważony rozwój. Planujemy zdywersyfikować strukturę pozyskiwania energii, żeby część z niej pochodziła ze źródeł odnawialnych. Będziemy pomagać klientom w dokonywaniu bardziej przyjaznych dla środowiska wyborów, m.in. poprzez umożliwienie im recyklingu zepsutych telefonów oraz odkupywanie używanych.

Pod względem finansowym, naszym celem jest dalsza poprawa wyników, ale – w przeciwieństwie do strategii Orange.one – w nowym planie chcemy, żeby wzrost w większej części pochodził z opłacalnego wzrostu przychodów niż z oszczędności kosztowych.

Dążymy do tego, żeby lepiej wykorzystywać nasze aktywa, co powinno korzystnie wpłynąć na wskaźnik zwrotu z zaangażowanego kapitału (ROCE). Chcielibyśmy także wrócić do wynagradzania akcjonariuszy.

Strategia klimatyczna: w kierunku neutralności klimatycznej netto do 2040 roku

Poznanie i zinternalizowanie ryzyka związanego ze zmianami klimatu oraz szans, jakie niesie zielona transformacja, to absolutna konieczność we współczesnym otoczeniu biznesowym.

Klimat stał się istotnym czynnikiem długofalowego budowania wartości dla wszystkich naszych interesariuszy: klientów, pracowników, akcjonariuszy, społeczności lokalnych i całego społeczeństwa oraz – co oczywiste – środowiska naturalnego.

Odpowiedzialność za środowisko była zawsze priorytetem dla Orange Polska. Jesteśmy przekonani, że ekologia musi być integralną częścią zarówno naszej strategii jak i bieżącej działalności biznesowej. Wszelkie działania wewnętrzne i zewnętrzne Orange Polska, jakie planujemy i podejmujemy, muszą być umieszczone w kontekście ekologii. Nazwaliśmy to podejście: #OrangeGoesGreen.

W ramach tego podejścia opracowaliśmy strategię klimatyczną Orange Polska, której kluczowym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej (Net Zero Carbon) do 2040 roku – dziesięć lat przed celami klimatycznymi określonymi w Strategii Zielonego Ładu UE czy rekomendacjami GSMA dla operatorów telekomunikacyjnych. Neutralność obejmie zarówno własne emisje bezpośrednie i pośrednie (Zakresy 1 i 2 Protokołu GHG) jak i emisje w łańcuchu wartości (Zakres 3).

Pierwszy etap działań obejmuje okres do 2025 roku. W tej perspektywie nasze działania będą się skupiać wokół trzech priorytetów:

Odpowiedzialność za redukowanie emisji CO₂ i zużycia zasobów.

  • Zmniejszenie emisji CO₂ w zakresach 1 i 2 Protokołu GHG (bezpośrednie i pośrednie emisje własne) o 65% w porównaniu do 2015 roku.
  • Osiągnięcie tego celu będzie możliwe przede wszystkim dzięki zwiększeniu udziału energii odnawialnej w strukturze energetycznej do co najmniej 60% w 2025 roku, w oparciu o długoterminowe umowy zakupowe (PPA) zawierane bezpośrednio z producentami energii odnawialnej, a także dalszą pracę nad efektywnością energetyczną sieci. Do ograniczenia zużycia energii przyczyni się także wprowadzenie nowych, znacznie efektywniejszych technologii, takich jak światłowody i 5G. Średnie zużycie prądu w sieci światłowodowej jest o około 80% niższe niż sieci miedzianej.
  • Przygotowania do zmniejszenia emisji w Zakresie 3 (emisje przez dostawców, klientów i pracowników powiązane z działalnością Orange Polska), w tym wprowadzenie ekologicznego projektowania.
  • Optymalizacja innych zasobów zużywanych przez Orange Polska.

Wartość, jaką chcemy wnieść dla klientów i wszystkich interesariuszy dzięki naszym działaniom na rzecz klimatu.

  • Rozwój i sprzedaż usług komercyjnych wspierających klientów indywidualnych i biznesowych w ich wyzwaniach klimatycznych (w szczególności rozwiązań umożliwiających im zmniejszenie emisji i zużycia zasobów).
  • Dedykowane oferty ekologiczne i komunikacja z klientami (w szczególności dotyczące śladu klimatycznego usług Orange Polska i możliwości jego zmniejszenia lub zneutralizowania), a także całościowe zarządzanie obawami ekologicznymi w doświadczeniach klientów Orange Polska.
  • Gospodarka o obiegu zamkniętym w działalności Orange Polska:
    • przyjmowanie, odkupywanie, recykling i naprawy telefonów komórkowych,
    • odnawianie urządzeń abonenckich (modemów i dekoderów),
    • korzystanie z odnowionych urządzeń w sieci Orange Polska.

Wpływ na zieloną, cyfrową transformację polskiej gospodarki, jaki możemy wywierać jako ekologiczny lider polskiego biznesu.

  • Komunikacja wewnętrzna i edukacja pracowników w celu ich większego zaangażowania.
  • Komunikacja zewnętrzna i budowanie wizerunku Orange Polska jako „ekologicznego lidera”.
  • Relacje z rynkiem i regulatorem.
  • Sprawozdawczość finansowa i pozafinansowa.
  • Stałe uwzględnianie aspektów klimatycznych i środowiskowych przy podejmowaniu decyzji.

Poprzedni temat

Wzrost efektywności

Następny temat

Q&A z CFO

Wyniki wyszukiwania