Raport
roczny 2020

Podsumowanie działalności Rady Nadzorczej

Główne obszary działalności Rady Nadzorczej w 2020 roku

Rada Nadzorcza, działając zgodnie z postanowieniami Kodeksu spółek handlowych i Statutem Spółki, sprawowała stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności.

W 2020 roku Rada Nadzorcza wykonała swoje obowiązki wynikające z Kodeksu spółek handlowych, w tym dokonała oceny sprawozdań finansowych Orange Polska, sprawozdania Zarządu z działalności i wniosku Zarządu dotyczącego podziału zysku Spółki za rok obrotowy 2019 oraz złożyła Walnemu Zgromadzeniu sprawozdania z wyników powyższej oceny.

Rada Nadzorcza dołożyła należytych starań w celu zapewnienia, by sprawozdania Zarządu i sprawozdania finansowe spełniały wymagania przewidziane prawem.

Rada Nadzorcza wykonywała także prawa i obowiązki wynikające ze Statutu Spółki i Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW, wśród których należy wymienić:

  • wyrażanie opinii dotyczących wniosków kierowanych pod obrady Walnego Zgromadzenia,
  • wyrażenie opinii dotyczących budżetu Orange Polska S.A. i Grupy Kapitałowej Orange Polska,
  • sporządzenie sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej w roku 2019, obejmującego ocenę sytuacji Grupy Kapitałowej Orange Polska, z uwzględnieniem oceny systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, compliance oraz funkcji audytu wewnętrznego, ocenę sposobu wypełniania przez Spółkę obowiązków informacyjnych dotyczących stosowania zasad ładu korporacyjnego i ocenę racjonalności prowadzonej przez Spółkę polityki sponsoringowej i charytatywnej.
  • podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących składu Zarządu oraz oceny jego działań.

W 2020 roku, działalność Rady Nadzorczej koncentrowała się w szczególności na następujących zagadnieniach:

Rada Nadzorcza ściśle monitorowała wpływ pandemii koronawirusa COVID-19 na działalność Orange Polska, a także środki podejmowane przez Zarząd wobec tych bezprecedensowych wyzwań. Po przezwyciężeniu początkowego kryzysu, Rada skupiła uwagę na kwestii dostosowania się do nowej sytuacji oraz wnioskach płynących z wprowadzenia przez Spółkę hybrydowego modelu pracy. Dyskusje koncentrowały się także na wpływie pandemii na osiągnięcie celów finansowych w 2020 roku oraz realizację strategii Orange.one. Rada Nadzorcza z uznaniem przyjęła podjęte przez Zarząd nadzwyczajne działania służące ograniczeniu skutków pandemii, które znacząco przyczyniły się do tego, że Spółka mogła zrealizować cele na rok 2020. Działania te dotyczyły kosztów operacyjnych (głównie renegocjowanie zasad przyznawania nagród jubileuszaowych i niektórych elementów Umowy Społecznej na lata 2020-2021) oraz nakładów inwestycyjnych (w celu zrównoważenia znacznie niższych przychodów ze sprzedaży nieruchomości, co wynikało z zastoju na tym rynku).

Rada Nadzorcza uważnie śledziła zmiany wokół aukcji 5G, której przebieg został zakłócony przez pandemię, co spowodowało konieczność dogłębnej analizy prawnej. W marcu 2020 roku, po dwóch rundach konsultacji, Regulator ogłosił rozpoczęcie od dawna oczekiwanego postępowania aukcyjnego na częstotliwości 5G. Jednak wobec wątpliwości prawnych wynikających z ustaw związanych z pandemią, aukcja została wkrótce zawieszona, a następnie unieważniona. Istotne znaczenie dla przyszłości tego procesu miała zmiana na stanowisku Prezesa UKE, która nastąpiła w lecie, a także opublikowany we wrześniu projekt ustawy o cyberbezpieczeństwie.

Rada Nadzorcza wydała pozytywną opinię w sprawie nabycia spółki teleinformatycznej Craftware. Transakcja ta wzmocni działalność Orange Polska na rynku klientów biznesowych oraz umożliwi wejście na szybko rozwijający się rynek systemów CRM, uzupełniając już posiadane przez Spółkę kompetencje. Ważnym argumentem dla Rady Nadzorczej było pozytywne doświadczenie związane z nabyciem spółki BlueSoft – jej skuteczna integracja i wyższe od oczekiwań wyniki finansowe.

Rada Nadzorcza stale monitorowała wyniki komercyjne i finansowe oraz wykonanie budżetu na 2020 rok. Było to szczególnie ważne w świetle wyzwań związanych ze skutkami pandemii. W szczególności, Rada analizowała wpływ sytuacji gospodarczej na ściągalność należności od klientów.

W dniu 6 lutego 2020 roku Rada Nadzorcza powołała Mariusza Gacę, Jacka Kowalskiego oraz Macieja Nowohońskiego na stanowiska Członków Zarządu, na kolejne kadencje. Zgodnie z Dobrymi Praktykami Spółek Notowanych na GPW, powołania nastąpiły na ponad cztery miesiące przed upływem kadencji. W dniu 21 lipca 2020 roku Rada Nadzorcza powołała Juliena Ducarroz na stanowisko Prezesa Zarządu z dniem 1 września 2020 roku oraz Jacka Kunickiego na stanowisko Członka Zarządu.

W 2020 roku Rada Nadzorcza odbyła 6 posiedzeń i podjęła 41 uchwał, w tym 4 w trybie pisemnym (korespondencyjnym). Frekwencja na posiedzeniach wyniosła 95,7%. Rada Nadzorcza na bieżąco nadzorowała wykonanie swoich uchwał i zaleceń, analizując informacje przedstawiane przez Zarząd. Rada Nadzorcza sformułowała szereg zaleceń, uwag i wniosków dla Zarządu, odnoszących się do różnych aspektów działalności Spółki.

W swojej działalności Rada Nadzorcza korzystała z opinii przekazywanych w odpowiednich sprawach przez jej komitety (Komitet Audytowy, Komitet ds. Wynagrodzeń i Komitet ds. Strategii). Przy omawianiu poszczególnych spraw na posiedzeniach, Przewodniczący poszczególnych komitetów przedstawiają Radzie Nadzorczej odpowiednie rekomendacje i propozycje dotyczące decyzji Rady. Ponadto, Rada regularnie otrzymuje protokoły z posiedzeń komitetów. Komitety Rady Nadzorczej otrzymywały od Zarządu terminowo właściwe oraz rzetelne informacje i raporty, co umożliwiło komitetom realizację ich zadań w 2020 roku.

Samoocena pracy Rady Nadzorczej

Rada Nadzorcza ocenia, że:

  • Członkowie Rady działają w interesie Orange Polska i Grupy Kapitałowej Orange Polska oraz kierują się w swoim postępowaniu niezależnością własnych opinii i osadów,
  • duże doświadczenie biznesowe, poparte często wieloletnią praktyką zawodową, rozległa wiedza w rożnych dziedzinach i kompetencje personalne poszczególnych Członków oraz zróżnicowany skład osobowy, organizacja i sposób działania Rady pozwalały na skuteczny nadzór nad działalnością Orange Polska,
  • ponadto, działalność stałych komitetów Rady w istotny sposób przyczyniła się do sprawnego i skutecznego sprawowania funkcji nadzoru nad najważniejszymi obszarami działalności Orange Polska,
  • Rada Nadzorcza właściwie i z należytą troską wykonywała swoje obowiązki w 2020 roku.

Ocena sytuacji grupy kapitałowej Orange Polska na poziomie skonsolidowanym

Niniejsza ocena sytuacji Grupy Orange Polska w 2020 roku została sporządzona przez Radę Nadzorczą zgodnie z zasadą II.Z.10.1 Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW, wprowadzonych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Ocena ta jest oparta na wynikach finansowych Grupy (Spółki oraz jej spółek zależnych) w 2020 roku, a także informacjach uzyskanych przez Radę Nadzorczą w trakcie wypełniania przez nią obowiązków statutowych.

Rada Nadzorcza, działając poprzez komitety oraz wszystkich członków (w tym członków niezależnych), brała aktywny udział w procesie oceny najważniejszych inicjatyw, mając na względzie interes wszystkich interesariuszy Grupy, w tym akcjonariuszy. Ponadto, Rada sprawowała nadzór nad realizacją celów operacyjnych i finansowych Grupy poprzez analizę sporządzanych przez Zarząd raportów kwartalnych, jak również – poprzez Komitet Audytowy – prowadziła nadzór nad rzetelnością sprawozdawczości finansowej oraz funkcjonowaniem systemu kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem.

Główne cele Grupy w 2020 roku obejmowały:

  • utrzymanie priorytetów określonych w strategii Orange.one,
  • wypełnienie przedstawionych prognoz i oczekiwań finansowych dotyczących wzrostu przychodów i wskaźnika EBITDAaL,
  • realizację planów komercyjnych, odzwierciedlających podejście oparte o kreację wartości, zarówno na rynku klientów indywidualnych jak i biznesowych,
  • dalszą monetyzację inwestycji w sieć światłowodową,
  • kontynuację budowy sieci światłowodowej w ramach realizacji Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC),
  • kontynuację transformacji działalności, w tym również inicjatyw służących obniżeniu kosztów w celu podnoszenia efektywności działania,
  • wprowadzanie kolejnych usprawnień w zarządzaniu doświadczeniem klienta w celu dalszego zwiększenia poziomu satysfakcji klientów i ich lojalności,
  • przygotowywanie się do inwestycji w sieć 5G, w tym pozyskanie nowych częstotliwości będących przedmiotem aukcji,
  • przygotowanie nowej strategii na lata 2021-2023 i jej ogłoszenie w odpowiednim czasie.

Rok 2020 był naturalnie naznaczony pandemią koronawirusa COVID-19. Zarząd bardzo szybko zareagował na nową sytuację, w ciągu kilku dni organizując pracą zdalną dla ok. 10 tys. pracowników, zapewniając niezakłóconą kontynuację wszystkich procesów biznesowych oraz koncentrując się na bezpieczeństwie pracowników i klientów. Chociaż działalność Orange Polska okazała się relatywnie odporna, pandemia miała jednak na nią niekorzystny wpływ, co zwiększyło wyzwania związane z realizacją celów całorocznych.

Spółka osiągnęła wszystkie założone cele finansowe, do czego przyczyniły się podjęte przez Zarząd nadzwyczajne działania służące ograniczeniu skutków pandemii. Istotną konsekwencją pandemii, omawianą przez Radę Nadzorczą i Zarząd, było wprowadzenie nowego modelu pracy w formie hybrydowej. W jego opracowanie zaangażowali się wszyscy pracownicy. Model hybrydowy wymaga nabycia rozmaitych nowych umiejętności cyfrowych oraz wprowadzenia w biurach nowych narzędzi, ale po ustaniu pandemii przyczyni się do optymalizacji powierzchni biurowej.

W 2020 roku kluczową kwestią dla Rady Nadzorczej była sytuacja związana z aukcją na częstotliwości 5G w paśmie C. Niespodziewanie, trwająca procedura aukcyjna została w kwietniu unieważniona przez Regulatora, co pociągnęło za sobą wątpliwości prawne. Zarząd na bieżąco informował Radę Nadzorczą o różnych aspektach tej sytuacji. Istotne znaczenie dla dalszego przebiegu procesu aukcyjnego będą miały dwie inne zmiany: powołanie nowego Prezesa UKE w lecie 2020 roku oraz opublikowany we wrześniu projekt ustawy o cyberbezpieczeństwie. Ten ostatni jest ważny w kontekście przyszłego wyboru dostawców dla budowy sieci 5G. Dostrzegając znaczące opóźnienie w przydziale częstotliwości w paśmie C, Zarząd postanowił uruchomić usługi 5G w oparciu o częstotliwości 2,1 GHz, które są również wykorzystywane do obsługi sieci 4G. Zgodnie ze strategią ukierunkowaną na wartość, usługa 5G została udostępniona tylko w najwyższych planach taryfowych.

Rada Nadzorcza zatwierdziła także nabycie Craftware, podzielając opinię Zarządu, że jest to właściwa spółka do przejęcia ze względu na możliwość wejścia na szybko rozwijający się rynek systemów Connected CRM oraz oczekiwaną skalę synergii z już posiadanymi przez Spółkę kompetencjami w obszarze ICT. Ważnym argumentem było pozytywne doświadczenie związane z nabyciem spółki BlueSoft (przeprowadzonym w 2019 roku) – jej skuteczna integracja i wyższe od oczekiwań wyniki finansowe.

Radę Nadzorczą interesowała opinia Zarządu dotycząca potencjalnych zmian w otoczeniu konkurencyjnym w Polsce po przejęciu Play przez operatora Iliad, który przedstawił plany ekspansji w obszarze usług stacjonarnych i konwergencji.

Rada Nadzorcza zapoznała się także z opiniami Zarządu w kwestii kontynuowania rozbudowy sieci światłowodowej, podzielając pogląd o dalszym potencjale rynkowym tych usług, zwłaszcza wobec dużego popytu na szybki Internet wśród klientów oraz znacznych możliwości budowania wartości dla Spółki. Dotychczasowe wyniki wskazują, że łącza światłowodowe przynoszą atrakcyjny zwrot z inwestycji, znacznie powyżej średniego ważonego kosztu kapitału (WACC).

Rok 2020 był ostatnim rokiem realizacji strategii Orange.one. Rada Nadzorcza podzieliła ocenę Zarządu, że wdrożenie tej strategii zakończyło się wielkim sukcesem. Orange Polska znacząco umocnił pozycję we wszystkich kluczowych segmentach rynku, a jednocześnie stał się operatorem dużo bardziej efektywnym. Kluczowym elementem tego sukcesu były inwestycje w sieć światłowodową, wspierające strategię konwergentną i stanowiące o długoterminowej przewadze konkurencyjnej. Spółka osiągnęła wszystkie określone w strategii cele finansowe, przełamując wieloletnie negatywne trendy i powracając na ścieżkę trwałego wzrostu. Na koniec 2020 roku, Spółka zajęła pierwszą pozycję w rankingu operatorów pod względem satysfakcji klientów, co również było celem strategicznym. Najwyższy historycznie poziom wskaźnika NPS jest wynikiem wieloletnich i konsekwentnych wysiłków w poprawę wszystkich elementów podróży klienta, począwszy od jakości sieci, poprzez konstrukcję ofert i sprzedaż, po obsługę.

Zarząd na bieżąco informował Radę Nadzorczą o wynikach finansowych. Komitet Audytowy Rady Nadzorczej stale nadzorował rzetelność sprawozdawczości finansowej i przedstawiał swoje opinie Radzie Nadzorczej przed publikacją wyników za kolejne okresy sprawozdawcze.

Pomimo bezprecedensowych wyzwań wynikających z pandemii koronawirusa COVID- 19, Grupa zrealizowała założone cele finansowe na rok 2020. EBITDAaL zwiększyła się o prawie 3% – i był to trzeci rok z rzędu wzrostu rentowności operacyjnej. Znacząco przyczyniły się do tego nadzwyczajne działania w zakresie oszczędności kosztowych, które zrównoważyły niekorzystne skutki finansowe pandemii, wynikające ze spadku przychodów z roamingu i zawiązania dodatkowych rezerw z tytułu ryzyka. Drugi rok z rzędu Grupa osiągnęła dodatnią dynamikę przychodów, do czego przyczyniły się bardzo dobre wyniki pod koniec roku, głównie w obszarze ICT.

Zdaniem Rady Nadzorczej, szczególnie warto podkreślić, że dynamika wzrostu przychodów z kluczowych usług telekomunikacyjnych (konwergentnych, wyłącznie komórkowych i wyłącznie dostępu szerokopasmowego), które mają istotny wpływ na osiąganą marżę, była ponad dwa razy większa i wyniosła 2,9%. Ten wynik – osiągnięty pomimo wynikającego z pandemii znacznego spadku przychodów z roamingu – jest efektem nastawienia Spółki na wartość, łączącego duże wzrosty liczby klientów z poprawą trendów ARPO.

Zysk netto w 2020 roku wyniósł 46 mln zł wobec 82 mln zł w 2019 roku. Na spadek zysku netto złożyły się znacznie niższe zyski ze sprzedaży aktywów, nieznacznie wyższa amortyzacja (w związku z inwestycjami sieciowymi) oraz wzrost kosztów finansowych, na co wpłynęły ujemne różnice kursowe.

Organiczne przepływy pieniężne w 2020 roku wyniosły 642 mln zł i były o 95 mln zł niższe od osiągniętych w 2019 roku. Jednak z wyłączeniem niższych o 440 mln zł wpływów ze sprzedaży aktywów (co wynikało z rekordowo wysokich wpływów ze sprzedaży nieruchomości w 2019 roku, a jednocześnie związanego z pandemią spowolnienia na rynku w 2020 roku), osiągnięte przepływy pieniężne były o 345 mln zł wyższe niż rok wcześniej. Złożyły się na to następujące czynniki: wzrost EBITDAaL, mniejsze zapotrzebowanie na kapitał obrotowy oraz niższe wypływy środków pieniężnych z tytułu inwestycji.

Wzrost EBITDAaL przy jednoczesnej poprawie w zakresie przepływów pieniężnych przełożyły się na spadek wskaźnika zadłużenia dług netto/ EBITDAaL do poziomu 2,0x (z 2,2x), co było jednym z celów postawionych Zarządowi przez Radę Nadzorczą.

W 2020 roku Grupa nie wypłacała dywidendy, co Rada Nadzorcza oceniła pozytywnie. Podobnie jak w trzech poprzednich latach, ta decyzja była podyktowana perspektywą wyzwań biznesowych, w szczególności potrzebą maksymalnej alokacji środków pieniężnych na strategiczne projekty inwestycyjne: sieć światłowodową oraz nowe częstotliwości pod technologię 5G.

Grupa osiągnęła założone cele operacyjne i finansowe na 2020 rok dzięki konsekwentnemu wdrażaniu strategii, zorientowaniu na wartość, kompleksowej transformacji działalności oraz znaczącym działaniom podjętym przez Zarząd w celu ograniczenia negatywnych skutków pandemii. Grupa skutecznie zrealizowała strategię Orange.one, stając się firmą lepiej przygotowaną strukturalnie na przyszłe wyzwania konkurencyjne i szanse biznesowe oraz zdolną osiągać trwały wzrost. W 2021 roku Orange Polska skoncentruje się na opracowaniu nowej strategii oraz jej przedstawieniu środowisku inwestorów w drugim kwartale.

Rada Nadzorcza podziela opinię Zarządu, że w 2021 roku Grupa powinna się w swojej działalności skoncentrować w szczególności na następujących kluczowych aspektach:

  • utrzymanie wysokiej dynamiki komercyjnej, zwłaszcza w odniesieniu do usług światłowodowych i konwergentnych oraz ofert biznesowych,
  • realizacja projektu FiberCo,
  • zarządzanie skutkami pandemii koronawirusa COVID-19, w tym opracowanie planu nowego modelu operacyjnego na okres po jej zakończeniu,
  • nabycie częstotliwości 5G,
  • dalsza transformacja kosztów ze szczególnym uwzględnieniem automatyzacji oraz cyfryzacji kontaktów z klientami,
  • zwiększony nacisk na rozwiązania cyfrowe i proekologiczne, w tym finalizacja pierwszych projektów,
  • wypełnienie przedstawionych prognoz i oczekiwań finansowych dotyczących wzrostu przychodów i wskaźnika EBITDAaL,
  • przygotowywanie nowej strategii na lata 2021- 2024 i jej ogłoszenie w odpowiednim czasie.

Ocena systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, compliance i audytu wewnętrznego

Rada Nadzorcza odpowiada za nadzór nad efektywnością systemu kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem w Grupie, opracowanego i wdrożonego przez Zarząd, a także nad systemem compliance i funkcją Audytu Wewnętrznego.

System kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem umożliwia zarządzanie ryzykami, które mogą mieć wpływ na realizację celów biznesowych, a także w istotnym stopniu zabezpiecza Spółkę przed poważnymi nieprawidłowościami w sprawozdawczości i stratami (zarządzanie ryzykiem nie oznacza jego całkowitej eliminacji, lecz lepsze rozpoznanie zagrożeń i podejmowanie odpowiednich działań w sytuacjach uzasadnionych). Odpowiednie procesy zostały zaprojektowane tak, aby w rozsądnym stopniu zapewnić, że istotne dla Grupy ryzyka zostaną zidentyfikowane, a odpowiednie działania zostaną podjęte – ale tego nigdy nie da się zapewnić w sposób absolutny.

Spółka, w sposób ciągły monitoruje rozwój i bieżącą sytuację środowiska kontrolnego. Zapewnia to, że wszystkie znaczące zmiany są wystarczająco kontrolowane, a jakiekolwiek zidentyfikowanie nieefektywności systemu kontroli wewnętrznej mają wyznaczone adekwatne plany naprawcze. W każdym kwartale, system kontroli wewnętrznej jest monitorowany poprzez narzędzie do samooceny efektywności kontroli wdrożone przez Spółkę, a kadra zarządzająca potwierdza efektywność działania systemu kontroli wewnętrznej. Co roku kontrole są przedmiotem testów przez zespół Kontroli Wewnętrznej oraz audytorów wewnętrznych i zewnętrznych, a rezultaty raportowane są na Komitet Audytowy Rady Nadzorczej.

Najważniejsze elementy systemu kontroli wewnętrznej oraz zarządzania ryzykiem zostały przedstawione w sprawozdaniu Zarządu z działalności Grupy za 2020 rok, które zostało opublikowane w dniu 17 lutego 2021 roku.

W 2020 roku Spółka ponownie przeprowadziła całościową ocenę kontroli wewnętrznej w zakresie raportowania finansowego. Stwierdzone niedociągnięcia w sposobie zaprojektowania i wdrożenia systemu kontroli wewnętrznej zostały skorygowane bądź został względem nich przygotowany plan naprawczy. Na podstawie przeprowadzonej oceny Zarząd stwierdził, że na dzień 31 grudnia 2020 roku żadne ze zidentyfikowanych słabości nie miały istotnego wpływu na system kontroli wewnętrznej oraz raportowanie finansowe.

Również audytorzy wewnętrzni oraz biegli rewidenci Spółki zgłaszają Zarządowi oraz Komitetowi Audytowemu wszelkie słabości systemu kontroli, które identyfikują podczas audytu, a ich rekomendacje są na bieżąco wdrażane.

Najważniejsze ryzyka są corocznie aktualizowane i przedstawiane przez Zarząd Radzie Nadzorczej.

Zagadnienia związane z compliance są raportowane Komitetowi Audytowemu Rady Nadzorczej w następujących obszarach: etyka, ogólna zgodność z przepisami prawa i regulacjami, zwalczanie nadużyć finansowych, bezpieczeństwo i działania antykorupcyjne związane z wprowadzoną Polityką antykorupcyjną zakładającą zasadę „zero tolerancji” wobec korupcji. Funkcja Compliance prowadzi działania zapewniające dostosowanie funkcjonujących w spółce regulacji wewnętrznych i mechanizmów między innymi do wymogów Grupy, w zakresie bieżących regulacji antykorupcyjnych.

Polityka Antykorupcyjna Orange Polska, uzupełniona o szczegółowe regulacje wewnętrzne, określa wymagane standardy postępowania pracowników. Na podstawie odpowiednich zapisów Polityki zostały określone potencjalne konsekwencje w przypadku naruszenia procedur antykorupcyjnych. W ramach stosowanego procesu due diligence prowadzona jest weryfikacja obecnych i przyszłych partnerów biznesowych w zakresie zagrożeń związanych z korupcją, nadużyciami, niezgodnościami z sankcjami gospodarczymi, praniem brudnych pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Funkcja Zarządzania Zgodnością prowadzi cykliczne przeglądy ryzyk korupcyjnych uwzględniające mechanizmy kontrolne oraz odpowiednie środki zapobiegawcze.

Pracownicy, a także wszyscy interesariusze, mogą korzystać z dedykowanych kanałów, aby zgłosić wątpliwości lub poprosić o radę w zakresie przekupstwa, konfliktu interesów, jak również jeśli mają podejrzenia jakichkolwiek naruszeń regulacji wewnętrznych Grupy bądź przepisów prawa. Osoby zgłaszające nieprawidłowości mogą to zrobić bez obawy przed negatywnymi konsekwencjami.

Prowadzone działania szkoleniowe uwzględniające ekspozycję poszczególnych obszarów na ryzyko korupcji oraz działania komunikacyjne mają na celu stałe poszerzanie wiedzy i budowanie świadomości pracowników. OPL prowadzi również regularne przeglądy w tym zakresie, wprowadza niezbędne usprawnienia oraz monitoruje prawidłowość dokonywanych płatności.Prowadzone działania szkoleniowe uwzględniające ekspozycję poszczególnych obszarów na ryzyko korupcji oraz działania komunikacyjne mają na celu stałe poszerzanie wiedzy i budowanie świadomości pracowników. OPL prowadzi również regularne przeglądy w tym zakresie, wprowadza niezbędne usprawnienia oraz monitoruje prawidłowość dokonywanych płatności.

Działania funkcji Zarządzania Zgodnością, wyniki planowych kontroli, a także wyniki kontroli zapoczątkowanych zgłoszeniem nieprawidłowości (whistle-blowing) są monitorowane na podstawie cyklicznie składanych raportów. Stosowane działania i mechanizmy zapewniają skuteczność funkcji Compliance oraz zapewniają utrzymanie standardów Grupowych regulacji antykorupcyjnych.

Radzie Nadzorczej corocznie przedstawiana jest także informacja z wdrożenia i skuteczności programu zgodności, dotyczącego walki z korupcją wraz z mapą ryzyk oraz odpowiednim planem działania na kolejny rok.

Funkcja audytu wewnętrznego, podlegająca bezpośrednio Prezesowi Zarządu, zapewnia obiektywną i niezależną ocenę adekwatności, efektywności i jakości kontroli wewnętrznych w Grupie. Audyt wewnętrzny działa zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Komitet Audytowy. Komitet dokonuje również przeglądu rocznego planu i analizuje sprawozdania Audytu Wewnętrznego Orange Polska.

Ocena stosowania zasad ładu korporacyjnego oraz sposobu wypełniania obowiązków informacyjnych dotyczących ich stosowania

Niniejsza ocena sposobu wypełniania przez Orange Polska S.A. obowiązków informacyjnych dotyczących stosowania zasad ładu korporacyjnego określonych w Regulaminie Giełdy oraz przepisach dotyczących informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych w 2020 roku została sporządzona przez Radę Nadzorczą zgodnie z zasadą II.Z.10.3 Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW.

Orange Polska S.A. jako emitent akcji dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym podlega zasadom zawartym w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na GPW. Orange Polska wypełniała obowiązki informacyjne dotyczące stosowania zasad ładu korporacyjnego określone w Regulaminie Giełdy, jak też w przepisach dotyczących informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych.

Zasady przekazywania raportów bieżących dotyczących stosowania zasad szczegółowych ładu korporacyjnego określa Uchwała Zarządu GPW nr 1309/2015 z 17 grudnia 2015 roku. Zgodnie z Regulaminem Giełdy, w przypadku gdy określona zasada ładu korporacyjnego nie jest stosowana w sposób trwały lub jest naruszona incydentalnie, spółka ma obowiązek opublikowania na swojej stronie internetowej raportu w tej sprawie w trybie analogicznym do stosowanego do przekazywania raportów bieżących. Raporty dotyczące stosowania szczegółowych zasad ładu korporacyjnego są przekazywane za pośrednictwem Elektronicznej Bazy Informacji (EBI). Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 roku precyzuje, jakie informacje powinny być zawarte w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego, stanowiącym odrębną część sprawozdania Zarządu z działalności Spółki.

Rada Nadzorcza zapoznała się z oświadczeniem o stosowaniu ładu korporacyjnego zamieszczonym w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Orange Polska S.A. oraz Grupy Orange Polska w roku 2020. Oświadczenie to w sposób szczegółowy opisuje zagadnienia z zakresu ładu korporacyjnego i zawiera informacje wyszczególnione w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim.

W powyższym oświadczeniu, Zarząd poinformował o stosowaniu wszystkich zasad i rekomendacji zawartych w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., co Rada Nadzorcza przyjmuje z zadowoleniem.

Zgodnie z zasadą I.Z.1. Dobrych Praktyk, Orange Polska prowadzi stronę internetową w języku polskim i angielskim, na której zamieszcza wszystkie przewidziane prawem i dobrymi praktykami dokumenty i informacje, w tym informację nt. stosowania przez Spółkę zasad i rekomendacji zawartych w Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW.

W ocenie Rady Nadzorczej, informacje udostępniane przez Orange Polska są zgodne z wymogami i rzetelnie przedstawiają stan stosowania zasad ładu korporacyjnego, a Spółka właściwie wypełnia obowiązki informacyjne dotyczące stosowania zasad ładu korporacyjnego, określone w Regulaminie Giełdy oraz przepisach dotyczących informacji bieżących i okresowych.

Ocena racjonalności polityki sponsoringowej i charytatywnej

Niniejsza ocena zgodności i racjonalności prowadzonej przez spółkę polityki sponsoringowej i charytatywnej w 2020 roku została sporządzona przez Radę Nadzorczą zgodnie z zasadą II.Z.10.4 Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW.

Rada Nadzorcza przeanalizowała kwoty, jakie Grupa Orange Polska przeznaczyła w 2020 roku na wsparcie kultury, sportu, inicjatyw charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp.

Rada Nadzorcza ocenia, że prowadzona przez Spółkę strategia sponsoringowa, skoncentrowana w 2020 roku na muzyce jako głównym obszarze wspierającym markę, przyniosła właściwą efektywność finansową i wizerunkową, pomimo ograniczenia zakresu działań przez pandemię COVID-19. Zgodnie z przyjętą strategią, w strategicznym obszarze sponsoringowym Orange Polska tworzy projekty ogólnopolskie, kompleksowe, długofalowe, skierowane do jak najszerszego grona swoich klientów (obecnych i potencjalnych).

Rada Nadzorcza pozytywnie ocenia prowadzoną przez Orange Polska działalność charytatywną, zarówno poprzez Fundusz Darowizn, jak i poprzez utworzoną przez Spółkę fundację korporacyjną – Fundację Orange. Fundacja Orange działa na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży. Poprzez twórcze inicjatywy Fundacja zachęca młodych do zdobywania wiedzy, udziału w kulturze, budowania społeczności przy wykorzystaniu nowych technologii.

Wyniki wyszukiwania